Rabu, 12 Ogos 2009

Jangan jadi meLAAYUU... (Kejadian 1/8/2009)

Apa itu ISA? Aku sendiri kurang pasti. Setahu aku ISA tempat tahanan orang salah. Bila baca dalam internet orang kata ISA kejam dan zalim. Dibawah akta ISA tahanan tanpa dibicarakan dimahkamah tanpa boleh dipersoalkan. Lebih teruk lagi tahanan diseksa tanpa belas macam haiwan. Apapun sekali kebenarannya aku tak pasti. Yang pasti aku tak mahu campur.

Bagi aku siapa pun kerajaan yang memerintah kita kena patuh. Apa guna nak lawan kerajaan? Kita di Malaysia amat beruntung masih punya tempat tinggal untuk berteduh. Ekonomi boleh dikatakan stabil yang penting rakyat tidak kebulur. Masih ada tempat untuk kita bekerja. Negara tak hura-hara. Aman tenteram dan aman damai. Saling menghormati semua bangsa yang ada. Malahan kita boleh kemana saja tanpa sekatan tanpa ganguan. Bukan kah elok begitu?

Tapi... kenapa nak lawan kerajaan?

Mereka kata soal politik! politik wang! gila kuasa! dan macam-macam lagi.
Apa yang kita tahu pasal politik? Apa yang kita faham pasal politik?
.... udah tahu tak boleh menang kenapa mesti lawan! kan cari penyakit nama tu!

Bukankah kita ini yang bukan dari golongan politik hanya mengikut telunjuk sahaja! Jadi pak turut saja! Kalau tak ikut kita hendak ikut siapa? Siapa lagi yang boleh kita harap? Siapa pula yang boleh kita percaya?

Kejadian 1hb Ogos 2009 protest ISA...

Apa pula yang diprotest terpekik terlolong tengah panas sampai sanggup bawa anak kecil bawa anak bini. Segala macam melaaayuuu yang ada yang tua, yang muda, yang kecil yang berkopia yang bertudung yang berlilit sarban dan yang berjubah mak haji pak haji pun ada sama.

Kalau kita sebagai rakyat tidak mengancam keselamatan negara dan tidak mengugat kestabilan negara apa yang nak di takutkan dengan ISA?

Mereka kata... mesti ikut kata sifu memperjuangkan hak... menegakkan kebebenaran...
Harus bantah ISA. Apa kebenda yang nak bantah? Apa kebenda yang nak di ditegakkan?

Dihari kejadian dimana toloh-tokoh politik yang bergelar sifu yang menjadi dalang menganjurkan perhimpunan tersebut? Mengapa hanya kalihatan seketika/sekejap sahaja? Bila berlaku rusuhan dan ada tangkapan dimana mereka ketika dan selepas itu? Siapa yang jadi mangsa?

Dimana sifu mereka?

Mereka bersembunyi dibilik berhawa dingin memerhati dan mendengar sahaja dari jauh. Akibatnya yang kena belasah yang kena dakwa yang lari lintang pukang, adalah kita orang awam bangsa melaaayuuu yang tiada kepentinggan langsung dalam politik. Yang tidak tahu langsung apa akibatnya. Yang hanya mengikut

Mengapa tidak mereka-mereka ini dalang-dalang itu sendiri yang melakukanya sendiri tanpa bantuan orang awam. Mengapa pula mesti harus diadakan perhimpunan haram. Bukankah lebih mudah untuk menyerahkan “memorandum bantahan” ke Istana Negara boleh dilakukan oleh individu-individu itu sendiri dengan menaiki kereta mewah yang berhawa dingin. Mengapa pula mengharapkan bantuan berpuluh ribu penyokong yang terpaksa berpanas dan berhujan.

Tapi melaaayuuu sekarang suka terpekik terlolong dijalanan...

Ayuh kita ramai-ramai kita laungkan... protest ISA!... protest ISA! Inilah kepandaian orang kita orang melaaayuuu sekarang. Bukan MELAYU dulu. Kenapa jadi melaaayuuu macam ini? Di masa zaman Tunku dulu tak pula begini! Masa tu orang melaaayuuu adalah MELAYU tulen! Melayu sejati! MELAYU sebenar! Tidak berpecah belah. Bersatu hati. Tak lawan kerajaan. Tak lawan bangsa sendiri. Berbeza pula melaaayuuu yang kita lihat sekarang. Kalau mashuk sokong... kalau tak mashuk tak sokong! Macam lalang condong sana... condong sini.

Tidakkah kita sedar kita sebenarnya diperbodoh-bodohkan. Kita diperalatkan. Kita diperlagakan sesama sendiri. Perhimpunan protest ISA tempoh hari. Bangsa apa yang ramai kelihatan?

Dimana bangsa lain?

Orang cina.... orang india? Mereka bertepuk tanggan. Mereka mempertawakan kita. Kata mereka “kasi melaaayuuu lawan melaaayuuu” lama-lama kita naik! Apakah muslihat mereka? Mengapa mereka tidak bersama menyertai? Apakah ISA hanya untuk orang Melaaayuuu saja?

Mengapa kita semakin ganas sesama bangsa sendiri? Mengapa bertelagah sesama sendiri? Mengapa bermusuhan sesama sendiri? Jawab lah bangsa Melaaayuuu...

Persoalannya siapa yang bijak siapa yang diperbodohkan? Siapa jadi ulat siapa pula yang diperalatkan. Yang jelas dan terbukti kita sudah lihat dengan mata kepala kita sendiri. Yang dituduh kejam adalah bangsa kita yang dituduh pengkhianat juga adalah bangsa kita sendiri.








PS: Jadilah bangsa melayu bukanya meLAAAYUUU...

3 ulasan:

UmiZafran berkata...

isu politik camni sibuk nak buat demo.. tp bila isu melibatkan rakyat xnak lak buat demo..
cuba buat demo pasal kes H1N1 nie.. soh gov cooperate ngan private hospital buat H1N1 screening.. xdelah pack gov hospital.. ni x.. sumer issue politik...
ironinya org2 yg masuk isa tu sumer kaya2.. bukan anak bini xmkn kat umah... itu yg diaorg sumer sibuk nak buat demo..
economy mmg kita xpegang.. politic pn kita dh nk hancur.. itu pn melayu xsedar2 lagi...
jangan nnti menang sorak tp kg t'gadai...

MuMMy slurppp berkata...

dah bosan ngan politik msia...

aku dah bosan, aku dah bosan, aku dah bosannnnn... lagu amy search lalalala

DaDDy slinkkk berkata...

suruh diorang buka buku baru....
Najib (BN) + Anwar (PKR) + (Nik Aziz) = ???
Baru kita boleh jadi MELAYU!
bukan MeLAAAYUUuuu...

Rabu, 12 Ogos 2009

Jangan jadi meLAAYUU... (Kejadian 1/8/2009)

Apa itu ISA? Aku sendiri kurang pasti. Setahu aku ISA tempat tahanan orang salah. Bila baca dalam internet orang kata ISA kejam dan zalim. Dibawah akta ISA tahanan tanpa dibicarakan dimahkamah tanpa boleh dipersoalkan. Lebih teruk lagi tahanan diseksa tanpa belas macam haiwan. Apapun sekali kebenarannya aku tak pasti. Yang pasti aku tak mahu campur.

Bagi aku siapa pun kerajaan yang memerintah kita kena patuh. Apa guna nak lawan kerajaan? Kita di Malaysia amat beruntung masih punya tempat tinggal untuk berteduh. Ekonomi boleh dikatakan stabil yang penting rakyat tidak kebulur. Masih ada tempat untuk kita bekerja. Negara tak hura-hara. Aman tenteram dan aman damai. Saling menghormati semua bangsa yang ada. Malahan kita boleh kemana saja tanpa sekatan tanpa ganguan. Bukan kah elok begitu?

Tapi... kenapa nak lawan kerajaan?

Mereka kata soal politik! politik wang! gila kuasa! dan macam-macam lagi.
Apa yang kita tahu pasal politik? Apa yang kita faham pasal politik?
.... udah tahu tak boleh menang kenapa mesti lawan! kan cari penyakit nama tu!

Bukankah kita ini yang bukan dari golongan politik hanya mengikut telunjuk sahaja! Jadi pak turut saja! Kalau tak ikut kita hendak ikut siapa? Siapa lagi yang boleh kita harap? Siapa pula yang boleh kita percaya?

Kejadian 1hb Ogos 2009 protest ISA...

Apa pula yang diprotest terpekik terlolong tengah panas sampai sanggup bawa anak kecil bawa anak bini. Segala macam melaaayuuu yang ada yang tua, yang muda, yang kecil yang berkopia yang bertudung yang berlilit sarban dan yang berjubah mak haji pak haji pun ada sama.

Kalau kita sebagai rakyat tidak mengancam keselamatan negara dan tidak mengugat kestabilan negara apa yang nak di takutkan dengan ISA?

Mereka kata... mesti ikut kata sifu memperjuangkan hak... menegakkan kebebenaran...
Harus bantah ISA. Apa kebenda yang nak bantah? Apa kebenda yang nak di ditegakkan?

Dihari kejadian dimana toloh-tokoh politik yang bergelar sifu yang menjadi dalang menganjurkan perhimpunan tersebut? Mengapa hanya kalihatan seketika/sekejap sahaja? Bila berlaku rusuhan dan ada tangkapan dimana mereka ketika dan selepas itu? Siapa yang jadi mangsa?

Dimana sifu mereka?

Mereka bersembunyi dibilik berhawa dingin memerhati dan mendengar sahaja dari jauh. Akibatnya yang kena belasah yang kena dakwa yang lari lintang pukang, adalah kita orang awam bangsa melaaayuuu yang tiada kepentinggan langsung dalam politik. Yang tidak tahu langsung apa akibatnya. Yang hanya mengikut

Mengapa tidak mereka-mereka ini dalang-dalang itu sendiri yang melakukanya sendiri tanpa bantuan orang awam. Mengapa pula mesti harus diadakan perhimpunan haram. Bukankah lebih mudah untuk menyerahkan “memorandum bantahan” ke Istana Negara boleh dilakukan oleh individu-individu itu sendiri dengan menaiki kereta mewah yang berhawa dingin. Mengapa pula mengharapkan bantuan berpuluh ribu penyokong yang terpaksa berpanas dan berhujan.

Tapi melaaayuuu sekarang suka terpekik terlolong dijalanan...

Ayuh kita ramai-ramai kita laungkan... protest ISA!... protest ISA! Inilah kepandaian orang kita orang melaaayuuu sekarang. Bukan MELAYU dulu. Kenapa jadi melaaayuuu macam ini? Di masa zaman Tunku dulu tak pula begini! Masa tu orang melaaayuuu adalah MELAYU tulen! Melayu sejati! MELAYU sebenar! Tidak berpecah belah. Bersatu hati. Tak lawan kerajaan. Tak lawan bangsa sendiri. Berbeza pula melaaayuuu yang kita lihat sekarang. Kalau mashuk sokong... kalau tak mashuk tak sokong! Macam lalang condong sana... condong sini.

Tidakkah kita sedar kita sebenarnya diperbodoh-bodohkan. Kita diperalatkan. Kita diperlagakan sesama sendiri. Perhimpunan protest ISA tempoh hari. Bangsa apa yang ramai kelihatan?

Dimana bangsa lain?

Orang cina.... orang india? Mereka bertepuk tanggan. Mereka mempertawakan kita. Kata mereka “kasi melaaayuuu lawan melaaayuuu” lama-lama kita naik! Apakah muslihat mereka? Mengapa mereka tidak bersama menyertai? Apakah ISA hanya untuk orang Melaaayuuu saja?

Mengapa kita semakin ganas sesama bangsa sendiri? Mengapa bertelagah sesama sendiri? Mengapa bermusuhan sesama sendiri? Jawab lah bangsa Melaaayuuu...

Persoalannya siapa yang bijak siapa yang diperbodohkan? Siapa jadi ulat siapa pula yang diperalatkan. Yang jelas dan terbukti kita sudah lihat dengan mata kepala kita sendiri. Yang dituduh kejam adalah bangsa kita yang dituduh pengkhianat juga adalah bangsa kita sendiri.








PS: Jadilah bangsa melayu bukanya meLAAAYUUU...

3 ulasan:

UmiZafran berkata...

isu politik camni sibuk nak buat demo.. tp bila isu melibatkan rakyat xnak lak buat demo..
cuba buat demo pasal kes H1N1 nie.. soh gov cooperate ngan private hospital buat H1N1 screening.. xdelah pack gov hospital.. ni x.. sumer issue politik...
ironinya org2 yg masuk isa tu sumer kaya2.. bukan anak bini xmkn kat umah... itu yg diaorg sumer sibuk nak buat demo..
economy mmg kita xpegang.. politic pn kita dh nk hancur.. itu pn melayu xsedar2 lagi...
jangan nnti menang sorak tp kg t'gadai...

MuMMy slurppp berkata...

dah bosan ngan politik msia...

aku dah bosan, aku dah bosan, aku dah bosannnnn... lagu amy search lalalala

DaDDy slinkkk berkata...

suruh diorang buka buku baru....
Najib (BN) + Anwar (PKR) + (Nik Aziz) = ???
Baru kita boleh jadi MELAYU!
bukan MeLAAAYUUuuu...