Jumaat, 31 Julai 2009

Orang tua kesepian...

Dulu-dulunya pantang aje kalau kita hendak bergerak mesti diorang melonjak-lonjak, menjerit menjerit “nak ikut!... nak ikut!” Mesti seronok, kalau berkereta sentiasa penuh riuh rendah dengan kerenah anak-anak. Kalau bermotor pula mesti macam motor sarkas semua nak ikut semua nak naik.

Tiap kali keluar jalan-jalan atau kemana saja pun dalam poket mestilah kena standby duit. Dah tentu-tentu kena paw punya bila singgah kedai nanti.

Bila nak tidor mesti tunggu sarang balik. Nak tidor sama-sama. Mesti nak tepok-tepok sampai lelap. Bagi anak-anak aku tak seorang dari mereka terlepas dari pengalaman sedemikian dulu-dulunya.

Anak-anak adalah punca rezeki. Aku dan isteri tak pernah rasa kesunyian walau sesaatpun. Walaupun sesekali kelaku dan kenakalan mereka kekadang mengundang kemarahan namun bagi kami itu melambangkan kemeseraan dan kasih sayang bagi kami sekeluarga.

Bila umur dah nak hampir mencecah 50's dan anak-anak pula dah meningkat dewasa segalanya berubah sekelip mata. Hakikatnya aku kena akur aku kena faham. Mereka dahpun dewasa. Sudah ada perasaan malu dan segan terhadap kawan-kawan sebaya.

Kalau dulunya kemana saja dan dimana saja pergi aku mesti berpegang tangan dengan anak-anak. Duduk pula mesti nak berpangku-pangku macam anak kecil. Segala-galanya kehendak aku bukan kehendak mereka. Aku yang memanjakan sangat mereka. Kini tibalah masa aku kena terima hakikat. Bagi mereka sudah tidak selesa lagi ayah memperlakukan mereka seperti anak-anak kecil seperti dulu-dulu. Sebab mereka sudah cukup dewasa.

Tambahan pula isteri aku kata, aku sudah tidak boleh lagi pelok anak-anak yang dah dewasa. Aku tidak boleh tidor lagi dengan anak-anak seperti dulu. Difikirkan balik ye lah memang betul. Memang tak manis anak dah besar. Tapi masih berkepit tidor dengan anak. Mungkin aku sudah terbiasa dari dulu agaknya.

Oklah... ayah mengalah dan ayah faham... nanti lama-lama ayah mesti tak ambil hati tak kecil hati. Pergi aja lah tidor dengan kakak... ayah tak kesah.

Tentu anak-anak berkata dalam hati mengada-ngada betul lah orang tua ni! Dah tua-tua lagi nak manja-manja dengan anak-anak. Betul juga kata mereka tu.

Nasib baiklah ada ibu tempat ayah mengomel-gomel dan manja-manja!
Kalau tak... ???

PS: Aku kena terima hakikat.

Khamis, 30 Julai 2009

Geng Maksiat (Dimana JAIS)

Apa lagi yang harus aku lakukan. Aduan sudah dibuat kepada mereka yang berwajib (JAIS). Dah hampir nak masuk dua bulan aduan salah laku khalwat tiada apa-apa tindakan susulan yang dibuat oleh mereka. Setahu aku barang siapa yang mengetahui dengan terangnya adan salah laku khalwat berlaku ditempat mereka maka orang itu boleh dianggap bersubahat.


Laporan sudah dibuat. Di Shah Alam (HQ) dan di Ampang (kawasan terlibat). Segala maklumat terperinci sudah diberi apa lagi yang nak ditunggu. Mengapa serbuan tidak dilakukan. Nak tunggu sampai anak dara orang bunting baru serbu. Persoalanya sekarang dimanakah penguatkuasa Jabatan Agama Islam (JAIS)? Dimana pegawai-pegawai pencegah maksiat yang bergelar Ustaz A... dimana Ustaz B... yang diharap-harapkan dan yang dipertanggung-jawabkan.


Dimana lagi harus aku megadu? Adakah di jabatan parit dan tali air? atau rumah anak-anak yatim?


Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dimana ketulusan perkhidmatan anda? Yang diamanatkan? Berkali-kali panggilan sudah dibuat. Susah pulak nak dapat line. Bila dah dapat line passing sana passing sini aku ni macam orang mintak sedekah pulak.


Kepada mereka-mereka yang berwajib. Anda dipertanggung jawabkan melakukan tugas sedemikain. Kerja yang elok dari segi agama islam ini mengapa ditangguh-tanguhkan. Janganlah nak tunggu kami pemberi maklumat buat panggilan berkali-kali baru nak buat kerja!.... Ibarat “kena ketok kepala baru boleh jalan”!... Itukan bodoh namanya...


PS: Lembu/kerbau pun tak payah “ketok” dah pandai masuk kandang sendiri!

Sabtu, 18 Julai 2009

Makan Hati...

Alhamdullillah... syukur umur dah menjangkau 40++ kesihatan aku buat masa kini boleh dikatakan sihat. So far belum lagi ada tanda-tanda darah tinggi, lemah jantung, kencing manis atau penyakit-penyakit kronik yang boleh dianggap merbahaya. Kalau sakit macam demam, pening, sakit perut ceret beret itu biasalah. Bab membaca ada problem sikit. Kureng nampaklah kalau dekat-dekat maklumlah dah 40++ nih!


Insyaallah... mudah-mudahan kita dijauhi dari sebarang penyakit merbahaya yang disebut diatas. Sebut pasal penyakit bagi aku yang paling bahaya sekali penyakit "Makan Hati". Tiada ubat dan tiada penawar. Kerap berlaku di kalanggan ahli-ahli keluarga terdekat. Antara suami dan isteri, ibu bapa dan anak atau adik beradik sendiri. Sering dijangkiti apabila kita berada disituasi serba salah bak kata perpatah "Diluah Mati Emak Ditelan Mati Bapak"


Cerita isteri yang terlalu sayangkan suami. Sanggup lakukan apa saja walaupun dia tahu suami berlaku curang terhadapnya. Ada kalanya suami sanggup berlaku kejam sanggup memukul isteri dan sebagainya tanpa belas kasihan. Walau sekalipun diperlakukan begitu, si isteri tetap setia dan sabar. Bertapa beruntung suami yang mempunyai isteri yang sedemikain.


Kalau dilihat secara zahirnya akibat dari perbuatan suami terhadap isteri akan terdapat kesan-kesan lebam akibat pergelutan atau deraan dan sebagainya pada anggota badan si isteri. Ianya boleh diubati dengan perubatan moden masa kini atau kesan lebam akan pulih dengan sendirinya dikemudian hari. Walaupun sekali diperlakukan sebegitu isteri sanggup merahsiakan perbuatan suami dari umum. Semata-mata terlalu sayangkan suami.


Secara batinnya pula isteri akan menanggung derita yang tak teramat sangat. Tidak berdaya melawan cakap suami. Menurut apa saja kata suami. Tak mampu menyatakan kesalahan suami walaupun sekali ternyata suami terang-terang bersalah. Akibatnya isteri akan menderita menanggung penyakit "makan hati" seumur hidupnya. Segala perasaan terbuku didalam hati. Dipendam hingga membawa mati. Bertapa kejamnya sisuami yang memperlakukan isteri sedemikian rupa.


Bagi seseorang yang makan hati, dia tidak akan dapat berbuat apa-apa walaupun sekali dia berpeluang untuk menyatakan kebenaranya. Tidak berani sama sekali menyatakan itu bukan kemahuannya. Sanggup menanggung beban walaupun sekali dia terpaksa menderita. Ada juga kita lihat isteri cari nafkah suami duduk dirumah.


Sering terperangkap dalam perasaan serba salah. Lebih menyedihkan lagi dia sanggup menafikan dari umum akan kesalahan pasangannya. Kalau tidak dituruti atau membantah isteri akan ditinggalkan suami. Dan yang lebih buruk lagi penceraian akan berlaku.


"Makan Hati" bukan saja sering berlaku pada isteri, malahan ianya juga berlaku terhadap suami. Isteri yang terlalu mengongkong suami. Isteri yang memperalatkan suami. Isteri yang selalu memperbodoh-bodohkan suami. Isteri yang bermain kayu tiga dan bermacam-macam lagi yang pernah kita lihat dimasa kini.


Begitulah bertapa kejamnya penyakit "Makan Hati" yang dimaksudkan. Kalaulah diberi pilihan ada lebih baiknya kita menghidap penyakit-penyakit kronik yang biasa kita dengar dari menanggung derita penyakit "makan hati". Terpulang kepada masing-masing untuk menilainya.


PS : Makan Hati vs Soup Ekor yang mana Sedap?

Isnin, 13 Julai 2009

Anak...

Wahai insan bernama anak. Tolonglah kami... bantulah kami
Tak layak kah kami bergelar ibu dan ayah... gagal kah kami mendidik kamu
Apa salah kami. Apa dosa kami. Kami dipersimpanggan... kami jadi buntu
Ya Tuhanku... ampunilah dosa kami. Ya Tuhanku... bantulah kami


Tiada yang suci tiada yang mulia dari insan bernama anak
Ditatang dibelai bagai minyak yang penuh sejak bila engkau dilahirkan
Dikucup sayang dibelai manja tanpa waktu tanpa batasan
Kasihnya ibu dan ayah tak berbelah bagi


Ketahuilah wahai insan bernama anak
Sedihnya hati ibu dan ayah. Apapun juga dipinta oleh mu tidak tercapai
Kalau termampu apa salahnya sedikit sebanyak kami usahakan
Begitulah kasihnya ibu dan ayah padamu wahai insan bernama anak


Wahai insan bernama anak
Kau lah segalanya kau lah harapan
Sakitnya kamu sakit juga lah kami
Percayalah... tak siapapun boleh menyakitimu


Wahai insan bernama anak
Kami rindukan gelak tawamu. Kami rindukan gurau senda mu
Senyumlah ketawalah buat seketika walaupun terpaksa
hiburkanlah hati ibu dan ayah


Wahai insan bernama anak
Dengarlah keluhan dengarlah nasihat
Hati kecil ibu dan ayah sering menangis
Terkenangkan nasib di kemudian hari


Wahai insan bernama anak
Ampunkan ibu ampunkan ayah
Ditakdirkan kami pergi jua kelak
Kami ampunkan anak-anak kami


PS: Doa ibu dan ayah untuk insan bernama anak

Jumaat, 10 Julai 2009

GREEN LIGHT...

Menyelongkah dan menyelinap lagi keja aku... akhir nya yang ini juga aku jumpa dan tertarik!
Sama-sama kita hayati kisahnya...


Aku sendiri sebagai lelaki rasa tercabar apabila isteri aku sering mewar-warkan kepada aku bahawa umur aku dah melewati 40 tahun. Life starts at 40. “Kalau U rasa U nak pasang lagi satu, I izinka”, kata isteriku. Bila berangan tentang nak kahwin lain ni memanglah seronok gileerr. Tersengih-sengih aje lah aku at that time. Dunia ni dah terbalik agaknya, kawan-kawan aku siap pegi Siam sana nak nikah lagi satu. Tapi bini aku pula siap suruh pasang sorang lagi!


Tak tahulah kalau isteri aku main reverse psikologi. Tapi lepas aku berfikir panjang, rasa rasanya tak nak lah pulak. Sebab bila mengenangkan umur aku yang dah 40++. Let's say kalau aku kahwin dengan anak dara, katakan umur 22 tahun. Mmmm... memang lah seronok beb. Seronok benda yang kat “dalam seluar dalam” tu aje lah. Tapi soal tentang makan minum, pakaian, kemas rumah dan kegemaran aku, rasa nya my first wife still no one!


Tak perlu nak ajar, aku suka makan apa, suka masakan apa, baju kesukaan aku. Kalau aku bangun tidur aku suka kalau my wife dah siapkan segala-galanya. Tak perlu aku beri tahu. Dia dah tahu apa yang aku suka. Cerita apa aku suka tonton, minuman aku manis macam mana, hobi kesukaan aku, sukan kegemaran pendek kata semua dia dah tahu. Tak perlu nak start balik macam zaman umur 20-an dulu-dulu.


Rasa-rasanya dapat ke isteri muda aku buat gitu? Tentu dia banyak ragam nanti. Ye lah dia kan muda, aku pula dah tua. Mesti dia kata aku ni mengada-ngada. Sure aku yang kena manjakan dia lebihlah, sebab dia muda. Kalau tak ikutkan silap haribulan takut lari pulak isteri muda aku tu.


Isteri muda ni bukan macam yang dah bersama dengan kita sejak muda. Kalau kita rasa isteri tua banyak belanja, isteri yang muda pasti lagi teruk.


Eh, budak late 20's zaman sekarang, dengan handbeg Gucci, nak tudung kain Mawi dan hanphone jenama Nokia N98. Itu tak termasuk kereta, paling-paling korok pun mesti nak Honda Civic atau Toyota Vios. Perempuan muda sekarang tak mainlah Proton atau Perodua. Kalau aku tak ikutkan kehendaknya, tak dapat lah aku “barang” dia nanti malam-malam.


Sedangkan dengan isteri tua, awal-awal kahwin naik motorsikal cabuk pun sanggup, berpanas berhujan, dukung anak kita dicelah motor tu. Ahh... terkenang juga zaman 'miskin' aku dulu-dulu tu. Rumah dengan bini tua dulu pun setakat apartmet 3 bilik. Tidur atas tilam nipis, dapur pun kecik, perkakas pun tak banyak.


Oh, untuk isteri muda, terpaksa aku buat OT untuk bayar rumah teres dua tingkat tu, nak bayar peti ais Samsung dan TV Sony Bravia 40 inci mu itu...


Dah umur 40++ ni, darah tinggi lak aku ni kena buat OT setiap hari. Hari minggu pun kena cari duit. Nak tengok bola pun tak dapat. Lebih haru lagi, tentu anak anak aku akan memberontak sakan. Yelah sekarang ini kan banyak kes bapak kahwin lain anak-anak lebih tertekan. Ramai jadi liar, hisap dadah, jadi mat rempit dan bohsia. Sebab tension bapak kawin baru. Takut mereka menjauhkan diri dari aku, malah akan membenci pula.


Disebabkan masyarakat kita ni memandang serong pada keluarga yang bapak mereka kahwin lebih dari satu. Kalau isteri baru aku beranak nanti, kemana pergi tentu orang akan sangka aku dukung cucu. Lain pula cerita di rumah isteri tua, anak anak dah besar, boleh tolong mak dan sedang seronok bergurau senda bersama ibunya membincangkan topik-topik terkini dan juga kehidupan mereka.



Kalau dengan bini muda, aku yang tua nih jugak kena salin pampers baby dan mandikan baby. Ha...ha... kalau tak buat, takut isteri muda tu merajuk pulak. Tak boleh jadik nih... Banyak benda yang kena repeat. Mula-mula kahwin memang seronok, sebab dapat “barang” baru. Paling lama setahun-dua. Bila dah ada anak, tanggung jawab baru bermula semula sebagaimana dengan isteri pertama dulu-dulu.


Tapi masa ni kita dah tak larat nak basuh berak anak, nak pegi shopping beli baju anak, nak dukung anak. Leceh lah nak kena teman isteri muda buat semua tu. Silap haribulan orang kata tengah pilih baju cucu. Eeeiii... tak sanggup pula. Paling takut, orang ingat isteri muda tu anak aku lagi haru!


Balik rumah mertua pula, teringatkan masa akad nikah dulu, beria ria kita nak kan anak dia. Lepas tu kita kawin lagi satu. Tentu muka nih tak tahu nak letak kat mana. Orang tua takkan nak straight to the point. Tanya itu tanya ini. Kalau dia nak bercakap tentang tu cukup dengan jelingan dan kerlingan mata, buat kita dah tak senang duduk.


Takkan bila raya asyik balik umah mak mertua baru aje. Apatah lagi kalau aku ni pulak umur dah nak sama dengan mak-bapak mertua baru aku tu. Hisss... malu lah pulak.


Bagi korang yang suka berbincang pasal benda yang indah-indah kahwin dua nih silakanlah. Tapi bagi aku, selagi hayat dikandung badan, selagi itu lah aku tak nak tambah. Bukan aku nak mendabik dada dan cakap besar. Kalau sekadar ikutkan nafsu dan “benda dalam seluar tu” rasanya tak pernah kurang pun layanan isteri pertama aku terhadap aku.


Keluarga ni, kita bina keluarga bahagia yang di depan mata. Bukannya yang di dalam kepala. Bukannya di dalam seluar dalam je. Hadapi hari esok yang tentu dengan keluarga yang banyak mengharungi susah senang dari mula. Pengorbanan isteri (walaupun kadang kala dia pernah merungut salah kita juga, cuai dan mengabaikannya).


Apa apa pun semuanya bermula dengan kita. Insaflah.


Kalau kata, nak ikut nabi, rasa-rasanya sesekali solat subuh pun kita terlepas juga kalau isteri tu tak kejutkan. Bukan nak kata solat Subuh, kekadang waktu lain pun terlambat atau terlepas. Baca Quran pun sekali-sekala, baca Yassin pula hanya bila ada orang meninggal. Ikut sunnah Nabi apa nama tu!


Sesungguhnya sisuami amat bertuah mempunyai isteri yang menyuarakan pendapat di ruangan ni. Kesanggupan serta kesabaran membuktikan mereka sayang, kasih dan cinta pada kalian. Apa sangatlah kita nih. Nak iikut sunnah Nabi konon. Ye ke? Bila bab kahwin lagi macam Nabi. Yang sebenar-benarnya semata-mata nafsu buas menegakkan “benda dalam seluar dalam” Soal agama masih lagi terkial kial.


Wallahualam.

PS: Suami Orang

Khamis, 9 Julai 2009

Macam-macam species yang ada...

Baru aku tahu begini rupanya kalau tinggal di apartment atau kondo. Macam-macam hal macam-macam perangai yang ada. Dulunya aku memang tak ambil peduli langsung pasal jiran-jiran aku. Bagi kami sekeluarga asalkan korang tak kacau aku dan aku tak kacau korang sudah cukup bagus. Tapi lama kelamaan kami rasakan bagai kera sumbang tak berkawan tak berjiran. Kekadang dalam satu lif pun tak bertegur sapa. Pada hal itu adalah jiran sebelah menyebelah. Bukan sombong bukannya bagus-bagus tapi penyegan. Timbul pula rasa bersalah pada jiran-jiran. Mungkin juga masing-masing segan nak mulakan dulu dan aku pulak memang jenis berat mulut. Penyudahnya dua-dua jadi bisu.

Lama kelamaan sikap aku tetiba saja berubah. Aku dah mula rajin nak bertegur sapa tak kira siapapun. Sebenarnya tak rugi apapun kalau bertegur sapa sesama jiran. Isteri dan anak-anak pula dah ramai kenalan. Seronok beb... kalau ramai kawan! Kebanyakannya semua baik-baik belaka dan peramah.

Lah...nie aku nak cerita pasal jiran-jiran aku:
Spesies jenis bodoh pekak@pengotor dan tak faham bahasa melayu. Sekolah takat darjah tiga agaknya. Spesies ini tinggal menyewa bukan rumah sendiri. Tak sayang harta... ya lah bukan harta sendiri. Bila malam main ketok aje mana nak ketok. Main tolak aje mana nak tolak kalau lantai calar pun bukan rumah dia. Yang aku tak tahan dan mendidih tu asal balik lalok... asal balik lalok. Tiga pagi empat pagi lentam lentum buat bising tolak kerusi tolak meja ketok sana ketok sini tak habis-habis macam berkemas. Tapi rumah macam reban ayam juga tak lah cantik... taklah kemas. Apa yang sisetan tu buat? Sampai anak aku nak tidur pun terganggu. Bila ditegur dengan cara baik lain pula jadinya... ajak bergaduh pulak! Menunjuk-nunjuk yang dia kebal... gengster sarip dol... dengan bangga mengaku "aku abang long" (longkang) kg pandan. Pada hal budak tiga line baru nak isi borang. Tak faham betul lah aku! orang melayu kita pulak tu! Bodoh tak ada otak. Respect lah sikit jiran sebelah menyebelah yang dah berkeluarga.

Spesies jenis slamberland. Mati kuman dibuatnya. Pernah ditegur satu masa dulu oleh isteri aku... "hello boleh tutup grill plan-plan sikit tak" Kemudian dia jawab... "nanti kita tengok lah" amboi... sedap bunyi jawapannya kan! Ntah apa yang nak di tengok agak nya... Menyirap juga darah dibuatnya. Esok lusa tulat senyaplah juga. Taklah lentam lemtum bunyinya. Tiga empat minggu kemudian dia start balik. Tapi yang bagusnya pulak walaupun dia bangsa asing pernah ditegur dia masih boleh mengukir senyuman dan bertegur sapa bila saja bertembung. Itulah yang buat aku dan family aku mati kuman dibuatnya. Walau apapun aku hormati spesies asing ini dari spesies jenis melayu bodoh pekak@pengotor dan tak faham bahasa melayu.

Spesies gatal ala-ala doto' maringgih@siti nurbaya: Spesies yang ni memang pelik. Kekadang boleh jadi kawan. Kekadang menyombong tak tentu pasal berangin macam orang pompuan datang bulan. Dari kelakunya... aku lah orang yang boleh diharap, dialah orang yang layak memerintah konon nya. Itu aku tak ambil kisah. Yang paling aku meluat gatalnya memang terserlah. Boleh juga diumpamakan "depan bini pijak semut pun tak mati" Aku dah beberapa kali kantoi bila angkat tangan senyum-senyum semata-mata nak bertegur sapa nak buat kawan. Tapi haram tak dipedulikan tak ada respond. Terasa malu pula aku dibuatnya. Dia tak nampak atau purak-purak tak nampak. Tapi kalau isteri aku ada sebelah boleh pulak dia angkat muka senyum-senyum. Hisss... aku harus banyak-banyak bersabar aje lah! Mintak-minta jangan sampai aku mendidih sudahlah.

Prinsip aku mudah aje kalau dah di tegur tak ada respond... jawapan aku "pergi mampos dengan kao" Aku tak rugi apa pun. Aku tak kacau engkau engkau tak kacau aku sudah lebih dari cukup.

Apapun kami sekeluarga berterima kasih pada kengkawan rapat yang banyak membantu dan memahami erti hidup berjiran. Ada yang baik tu baiknya sesangat sampai naik seganlah pulok dibuatnya. Thanks sebab banyak membantu kami sekeluarga.

P/s : Kita tak akan pernah puas dengan apa yang kita ada... selagi kita masih hidup

Rabu, 8 Julai 2009

Akibat gatal nak kawin lagi...

Seseorang yang tidak dikenali hantar emel kepada aku dan aku amat tertarik dengan cerita ini....
Khas untuk lelaki yang gatal nak kawin lagi baca dulu sampai habis.....


Pada pandangan saya baik wanita zaman ini ataupun zaman dahulu, jiwa, perasaan, emosi dan pengharapan mereka tetap sama, mereka mahukan yang lebih, mahu sentiasa didampingi, disayangi dan disanjung oleh suami, walaupun dia tahu dia telah mengambil suami orang yang terpaksa berkongsi segala-galanya termasuk kasih sayang dan kesenangan hidup.

Kerana itulah juga dari awal lagi saya berterus-terang dengan suami saya supaya ceraikan jika dia telah tegas dengan keputusannya untuk berkahwin lagi. Walaupun poligami itu dihalalkan oleh agama kita, tetapi saya sebagai manusia biasa saya tidak boleh menipu hati dan perasaan saya bahawa suami saya tidak akan menyayangi keluarganya lagi sebaliknya akan meminggirkan saya setelah dia berkahwin baru.

Jadi daripada bergaduh, buat lebih banyak lagi dosa seperti berbomoh dan sebagainya untuk menarik perhatian dan kasih sayang suami maka saya fikir lebih baik saya bercerai. Dia pun boleh hidup lebih senang tanpa gangguan saya.

Sebenarnya saya cukup simpati dengan nasib wanita seangkatan saya, yang mendapat suami macam suami saya. Dia cuma bekerja untuk kepentingan dirinya sendiri. Sedar ataupun tidak sisuami itu, kereta besar yang dipandunya adalah bantuan isteri yang sama-sama bekerja keras membantunya dari segi wang ringgit, demi keselesaan hidup mereka sekeluarga, sebaliknya dia mengambil kesempatan menyenangkan dirinya sahaja.

Seronok sangatkah berpoligami, bolehkah perkahwinan itu membawa kebahagian dalam hidupnya, kerana pada pandangan saya ia lebih menyusahkan diri sendiri, di samping menghancurkan hati dan masa depan anak-anaknya.

Contohnya macam suami saya umur dah meningkat emas dah dekat setengah abad, lebih tepat dah dekat masuk alam pencen, tetapi seronok nak berkeluarga baru, yang mana memerlukan lebih banyak tuntutan tanggungjawabnya, sedangkan ketika itu sepatutnya dia dan saya sudah boleh bersenang lenang kerana anak-anak sudah membesar sudah bersekolah menengah dan ada yang sudah masuk IPTA.

Sedangkan tindakannya berkahwin baru seumpama baru mula menanam pokok yang perlu diawasi setiap hari, dibaja, di siram dan dijaga dari serangan serangga.

Sebagai contoh bekas suami saya, sudah lima tahun berkahwin dengan gadis berusia 26 tahun ketika itu, kini usianya sudah 54 tahun, isteri barunya 31 tahun, dia akan bersara setahun lagi, kini anaknya baru setahun setengah, dan isterinya mengandung lagi.

Kalau dulu suami saya tak pernah fikir dia perlu hantar anak ke rumah pengasuh, dan kena bangun tengah malam buat susu anak, kini dia terpaksa buat semuanya. Pertama kerana dia sayangkan isteri baru, kedua isterinya tidak ada kereta, nak beli baru tak mampu.

Bayangkan juga apa nasib dan masa depan anak-anak yang masih kecil itu apabila ayah mereka sudah bersara? Nak harapkan pencen dia bukan kakitangan kerajaan, nak harapkan duit simpanan memang tak ada, sebab dia tak suka menyimpan kerana suka enjoy ketika mudanya, nak harapkan duit simpanan KWSP entah berapa sangat.

Sedangkan bila bersara nanti biasanya pelbagai penyakit akan datang bertamu, duit KWSP itulah nanti bakal digunakan untuk membeli ubat dan rawatan hospital, jadi berapa sangat dia boleh membantu anak-anaknya yang masih kecil itu?

Dan jangan lupa bila diri sentiasa diserang pelbagai jenis penyakit, isteri baru tentu tak senang hati untuk menjaga suami yang berpenyakit, kerana ketika itu dia perlu menjaga anak-anaknya yang masih kecil. Jadi di manakah tempat suami di hati isteri mudanya.

Ketika itulah hati, jiwa dan perasaan si suami akan lebih merana dan kecewa, waktu itulah pelbagai jenis penyakit akan datang menyerang lebih banyak lagi.

Berdasarkan sebab-sebab inilah saya minta diceraikan, sebab saya tak mahu jadi 'jururawat' menjaga suami sakit. Kerana mungkin ketika itu juga saya juga akan diserang penyakit, maklumlah usia semakin meningkat tua. Jadi saya tak mahu menyusahkan diri menjaga suami ketika dia sakit, sebaliknya ketika dia sihat dia lebihkan isteri barunya.

Itu baru bab sakit pening, kalau ditakdirkan dia sihat walafiat dan dapat menjaga anak-anak yang masih kecil apakah dia sudah bersedia untuk menyediakan perbelanjaan makan minum mereka. Sudah tersediakah duit untuk menghantar mereka belajar hingga ke kolej atau ke universiti nanti. Kerana masa akan datang kita tidak tahu masih wujudkah lagi PTPTN pinjaman untuk anak-anak meneruskan pelajaran, atau mungkin sudah dihapuskan.

Sanggupkan suami yang sudah berusia lebih 60 tahun menghantar anak kecil ke sekolah darjah satu, ketika orang lain menghantar cucu mereka. Apa perasaan anda ketika budak budak lain memanggilnya atuk!

Itu baru bab menghantar anak ke sekolah, apa pula perasaan anda ketika anda duduk di rumah sedangkan isteri yang masih muda keluar bekerja. Tak adakah perasaan cemburu bila melihat isteri melaram ke pejabat sedangkan anda mengambil alih tugasnya memasak, mencuci pakaian dan menjaga anak-anak di rumah?

Sebenarnya apa yang saya katakan di atas tadi adalah nasihat saya kepada suami ketika dia bercita-cita hendak kahwin lagi. Ketika itu usianya masih muda, baru 45 tahun. Saya katakan pelbagai masalah yang bakal dihadapinya kalau dia kahwin lagi, tentang masalah kewangannya yang tak seberapa teguh, tentang kesanggupannya menjaga anak-anak kecil dan kesabarannya bila melihat isteri mudanya keluar bekerja, ketika dia sudah pun bersara.

Malangnya semua nasihat saya ditolak tepi, dia sudah buat keputusan muktamad hendak berkahwin, tapi tidak mahu menceraikan saya. Namun saya berkeras kerana saya tak sanggup berpoligami dan saya bukan isteri yang penyabar. Akhirnya kami bercerai.

Sebenarnya sebelum itu sudah beberapa kali suami saya jatuh cinta dengan ramai wanita dan merancang nak kahwin. Cerita dia bercinta lagi boleh buat novel kalau saya pengarang.

Agaknya kerana terlalu marahkan saya sentiasa menghalangnya kahwin lagi dan terasa diri tercabar, akhirnya saya diceraikan. Lagi pun kerana bakal isterinya nak naik pelamin, sudah pastilah majlisnya meriah.

Tetapi saya tidak pernah merasa kerugian ketika diceraikan, sebaliknya saya merasa lebih bahagia. Sebab saya tidak suka berkongsi kasih, dan saya tak fikir hidup berpoligami akan bahagia. Pasti ada sembilu dan terluka di sana sini.

Kini setelah lebih lima tahun bercerai barulah bekas suami saya sedar dengan kesilapannya, tetapi dia tidak boleh berpatah balik. Dia sayangkan anak-anaknya, dan mahu anak-anak saya sayangkan anak-anak dengan isteri barunya. Malangnya, anak-anak saya tidak dapat menerima keadaan itu, kerana tidak ada kasih sayang antara mereka.

Kini walaupun saya belum lagi bersara, tetapi saya bahagia, anak-anak ada yang sudah bekerja dan sudah menamatkan sekolah menengah. Mereka sudah boleh berdikari untuk memikirkan masa depan mereka.

Waktu yang terluang ini saya gunakan untuk menambah ilmu agama yang terkurang, saya telahpun mengerjakan umrah dan akan mengerjakan ibadah haji Insya-Allah tahun ini. Saya tidak pernah menyesal, malah saya merasa lebih bebas membuat kerja-kerja amal di samping memudahkan saya ke masjiddan di surau bila ada kesempatan.

Dan saya pastikan setahun sekali kami anak beranak pergi bercuti bersama walaupun hanya dalam negeri. Saya juga sudah pun memanjangkan langkah melancong keluar negara bersama teman-teman sepejabat dan geng-geng surau saya. Dan saya bahagia biarpun saya terpaksa mengeluarkan sedikit wang. Anak-anak saya pun menggalakkan.

Perceraian bukan semuanya menyusahkan, ada waktunya lebih menyenangkan jadi tabahkan hati, fikir positif, mungkin berpisah itu lebih baik, daripada menyakitkan hati melihatkan gelagatnya yang seperti kacang lupakan kulit. Kita wanita lebih menitikberatkan masa depan anak-anak, jadi buat apa bersuami kalau dia tak menghargai kita yang sama-sama susah dengannya. Bangkitlah, bukalah hati menghadapi dugaan Allah.Tentu ada hikmah disebalik apa yang Dia suratkan buat kita. Hanya Allah maha mengetahui apa yg kita tidak tahu. Kerana itu jangan takut kalau ditakdirkan bercerai, demikian cerita Norfaizah menceritakan kebahagiaannya setelah bercerai kerana tidak sanggup berpoligami.

P/s : fikir2kan lah...


Jumaat, 31 Julai 2009

Orang tua kesepian...

Dulu-dulunya pantang aje kalau kita hendak bergerak mesti diorang melonjak-lonjak, menjerit menjerit “nak ikut!... nak ikut!” Mesti seronok, kalau berkereta sentiasa penuh riuh rendah dengan kerenah anak-anak. Kalau bermotor pula mesti macam motor sarkas semua nak ikut semua nak naik.

Tiap kali keluar jalan-jalan atau kemana saja pun dalam poket mestilah kena standby duit. Dah tentu-tentu kena paw punya bila singgah kedai nanti.

Bila nak tidor mesti tunggu sarang balik. Nak tidor sama-sama. Mesti nak tepok-tepok sampai lelap. Bagi anak-anak aku tak seorang dari mereka terlepas dari pengalaman sedemikian dulu-dulunya.

Anak-anak adalah punca rezeki. Aku dan isteri tak pernah rasa kesunyian walau sesaatpun. Walaupun sesekali kelaku dan kenakalan mereka kekadang mengundang kemarahan namun bagi kami itu melambangkan kemeseraan dan kasih sayang bagi kami sekeluarga.

Bila umur dah nak hampir mencecah 50's dan anak-anak pula dah meningkat dewasa segalanya berubah sekelip mata. Hakikatnya aku kena akur aku kena faham. Mereka dahpun dewasa. Sudah ada perasaan malu dan segan terhadap kawan-kawan sebaya.

Kalau dulunya kemana saja dan dimana saja pergi aku mesti berpegang tangan dengan anak-anak. Duduk pula mesti nak berpangku-pangku macam anak kecil. Segala-galanya kehendak aku bukan kehendak mereka. Aku yang memanjakan sangat mereka. Kini tibalah masa aku kena terima hakikat. Bagi mereka sudah tidak selesa lagi ayah memperlakukan mereka seperti anak-anak kecil seperti dulu-dulu. Sebab mereka sudah cukup dewasa.

Tambahan pula isteri aku kata, aku sudah tidak boleh lagi pelok anak-anak yang dah dewasa. Aku tidak boleh tidor lagi dengan anak-anak seperti dulu. Difikirkan balik ye lah memang betul. Memang tak manis anak dah besar. Tapi masih berkepit tidor dengan anak. Mungkin aku sudah terbiasa dari dulu agaknya.

Oklah... ayah mengalah dan ayah faham... nanti lama-lama ayah mesti tak ambil hati tak kecil hati. Pergi aja lah tidor dengan kakak... ayah tak kesah.

Tentu anak-anak berkata dalam hati mengada-ngada betul lah orang tua ni! Dah tua-tua lagi nak manja-manja dengan anak-anak. Betul juga kata mereka tu.

Nasib baiklah ada ibu tempat ayah mengomel-gomel dan manja-manja!
Kalau tak... ???

PS: Aku kena terima hakikat.

Khamis, 30 Julai 2009

Geng Maksiat (Dimana JAIS)

Apa lagi yang harus aku lakukan. Aduan sudah dibuat kepada mereka yang berwajib (JAIS). Dah hampir nak masuk dua bulan aduan salah laku khalwat tiada apa-apa tindakan susulan yang dibuat oleh mereka. Setahu aku barang siapa yang mengetahui dengan terangnya adan salah laku khalwat berlaku ditempat mereka maka orang itu boleh dianggap bersubahat.


Laporan sudah dibuat. Di Shah Alam (HQ) dan di Ampang (kawasan terlibat). Segala maklumat terperinci sudah diberi apa lagi yang nak ditunggu. Mengapa serbuan tidak dilakukan. Nak tunggu sampai anak dara orang bunting baru serbu. Persoalanya sekarang dimanakah penguatkuasa Jabatan Agama Islam (JAIS)? Dimana pegawai-pegawai pencegah maksiat yang bergelar Ustaz A... dimana Ustaz B... yang diharap-harapkan dan yang dipertanggung-jawabkan.


Dimana lagi harus aku megadu? Adakah di jabatan parit dan tali air? atau rumah anak-anak yatim?


Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dimana ketulusan perkhidmatan anda? Yang diamanatkan? Berkali-kali panggilan sudah dibuat. Susah pulak nak dapat line. Bila dah dapat line passing sana passing sini aku ni macam orang mintak sedekah pulak.


Kepada mereka-mereka yang berwajib. Anda dipertanggung jawabkan melakukan tugas sedemikain. Kerja yang elok dari segi agama islam ini mengapa ditangguh-tanguhkan. Janganlah nak tunggu kami pemberi maklumat buat panggilan berkali-kali baru nak buat kerja!.... Ibarat “kena ketok kepala baru boleh jalan”!... Itukan bodoh namanya...


PS: Lembu/kerbau pun tak payah “ketok” dah pandai masuk kandang sendiri!

Sabtu, 18 Julai 2009

Makan Hati...

Alhamdullillah... syukur umur dah menjangkau 40++ kesihatan aku buat masa kini boleh dikatakan sihat. So far belum lagi ada tanda-tanda darah tinggi, lemah jantung, kencing manis atau penyakit-penyakit kronik yang boleh dianggap merbahaya. Kalau sakit macam demam, pening, sakit perut ceret beret itu biasalah. Bab membaca ada problem sikit. Kureng nampaklah kalau dekat-dekat maklumlah dah 40++ nih!


Insyaallah... mudah-mudahan kita dijauhi dari sebarang penyakit merbahaya yang disebut diatas. Sebut pasal penyakit bagi aku yang paling bahaya sekali penyakit "Makan Hati". Tiada ubat dan tiada penawar. Kerap berlaku di kalanggan ahli-ahli keluarga terdekat. Antara suami dan isteri, ibu bapa dan anak atau adik beradik sendiri. Sering dijangkiti apabila kita berada disituasi serba salah bak kata perpatah "Diluah Mati Emak Ditelan Mati Bapak"


Cerita isteri yang terlalu sayangkan suami. Sanggup lakukan apa saja walaupun dia tahu suami berlaku curang terhadapnya. Ada kalanya suami sanggup berlaku kejam sanggup memukul isteri dan sebagainya tanpa belas kasihan. Walau sekalipun diperlakukan begitu, si isteri tetap setia dan sabar. Bertapa beruntung suami yang mempunyai isteri yang sedemikain.


Kalau dilihat secara zahirnya akibat dari perbuatan suami terhadap isteri akan terdapat kesan-kesan lebam akibat pergelutan atau deraan dan sebagainya pada anggota badan si isteri. Ianya boleh diubati dengan perubatan moden masa kini atau kesan lebam akan pulih dengan sendirinya dikemudian hari. Walaupun sekali diperlakukan sebegitu isteri sanggup merahsiakan perbuatan suami dari umum. Semata-mata terlalu sayangkan suami.


Secara batinnya pula isteri akan menanggung derita yang tak teramat sangat. Tidak berdaya melawan cakap suami. Menurut apa saja kata suami. Tak mampu menyatakan kesalahan suami walaupun sekali ternyata suami terang-terang bersalah. Akibatnya isteri akan menderita menanggung penyakit "makan hati" seumur hidupnya. Segala perasaan terbuku didalam hati. Dipendam hingga membawa mati. Bertapa kejamnya sisuami yang memperlakukan isteri sedemikian rupa.


Bagi seseorang yang makan hati, dia tidak akan dapat berbuat apa-apa walaupun sekali dia berpeluang untuk menyatakan kebenaranya. Tidak berani sama sekali menyatakan itu bukan kemahuannya. Sanggup menanggung beban walaupun sekali dia terpaksa menderita. Ada juga kita lihat isteri cari nafkah suami duduk dirumah.


Sering terperangkap dalam perasaan serba salah. Lebih menyedihkan lagi dia sanggup menafikan dari umum akan kesalahan pasangannya. Kalau tidak dituruti atau membantah isteri akan ditinggalkan suami. Dan yang lebih buruk lagi penceraian akan berlaku.


"Makan Hati" bukan saja sering berlaku pada isteri, malahan ianya juga berlaku terhadap suami. Isteri yang terlalu mengongkong suami. Isteri yang memperalatkan suami. Isteri yang selalu memperbodoh-bodohkan suami. Isteri yang bermain kayu tiga dan bermacam-macam lagi yang pernah kita lihat dimasa kini.


Begitulah bertapa kejamnya penyakit "Makan Hati" yang dimaksudkan. Kalaulah diberi pilihan ada lebih baiknya kita menghidap penyakit-penyakit kronik yang biasa kita dengar dari menanggung derita penyakit "makan hati". Terpulang kepada masing-masing untuk menilainya.


PS : Makan Hati vs Soup Ekor yang mana Sedap?

Isnin, 13 Julai 2009

Anak...

Wahai insan bernama anak. Tolonglah kami... bantulah kami
Tak layak kah kami bergelar ibu dan ayah... gagal kah kami mendidik kamu
Apa salah kami. Apa dosa kami. Kami dipersimpanggan... kami jadi buntu
Ya Tuhanku... ampunilah dosa kami. Ya Tuhanku... bantulah kami


Tiada yang suci tiada yang mulia dari insan bernama anak
Ditatang dibelai bagai minyak yang penuh sejak bila engkau dilahirkan
Dikucup sayang dibelai manja tanpa waktu tanpa batasan
Kasihnya ibu dan ayah tak berbelah bagi


Ketahuilah wahai insan bernama anak
Sedihnya hati ibu dan ayah. Apapun juga dipinta oleh mu tidak tercapai
Kalau termampu apa salahnya sedikit sebanyak kami usahakan
Begitulah kasihnya ibu dan ayah padamu wahai insan bernama anak


Wahai insan bernama anak
Kau lah segalanya kau lah harapan
Sakitnya kamu sakit juga lah kami
Percayalah... tak siapapun boleh menyakitimu


Wahai insan bernama anak
Kami rindukan gelak tawamu. Kami rindukan gurau senda mu
Senyumlah ketawalah buat seketika walaupun terpaksa
hiburkanlah hati ibu dan ayah


Wahai insan bernama anak
Dengarlah keluhan dengarlah nasihat
Hati kecil ibu dan ayah sering menangis
Terkenangkan nasib di kemudian hari


Wahai insan bernama anak
Ampunkan ibu ampunkan ayah
Ditakdirkan kami pergi jua kelak
Kami ampunkan anak-anak kami


PS: Doa ibu dan ayah untuk insan bernama anak

Jumaat, 10 Julai 2009

GREEN LIGHT...

Menyelongkah dan menyelinap lagi keja aku... akhir nya yang ini juga aku jumpa dan tertarik!
Sama-sama kita hayati kisahnya...


Aku sendiri sebagai lelaki rasa tercabar apabila isteri aku sering mewar-warkan kepada aku bahawa umur aku dah melewati 40 tahun. Life starts at 40. “Kalau U rasa U nak pasang lagi satu, I izinka”, kata isteriku. Bila berangan tentang nak kahwin lain ni memanglah seronok gileerr. Tersengih-sengih aje lah aku at that time. Dunia ni dah terbalik agaknya, kawan-kawan aku siap pegi Siam sana nak nikah lagi satu. Tapi bini aku pula siap suruh pasang sorang lagi!


Tak tahulah kalau isteri aku main reverse psikologi. Tapi lepas aku berfikir panjang, rasa rasanya tak nak lah pulak. Sebab bila mengenangkan umur aku yang dah 40++. Let's say kalau aku kahwin dengan anak dara, katakan umur 22 tahun. Mmmm... memang lah seronok beb. Seronok benda yang kat “dalam seluar dalam” tu aje lah. Tapi soal tentang makan minum, pakaian, kemas rumah dan kegemaran aku, rasa nya my first wife still no one!


Tak perlu nak ajar, aku suka makan apa, suka masakan apa, baju kesukaan aku. Kalau aku bangun tidur aku suka kalau my wife dah siapkan segala-galanya. Tak perlu aku beri tahu. Dia dah tahu apa yang aku suka. Cerita apa aku suka tonton, minuman aku manis macam mana, hobi kesukaan aku, sukan kegemaran pendek kata semua dia dah tahu. Tak perlu nak start balik macam zaman umur 20-an dulu-dulu.


Rasa-rasanya dapat ke isteri muda aku buat gitu? Tentu dia banyak ragam nanti. Ye lah dia kan muda, aku pula dah tua. Mesti dia kata aku ni mengada-ngada. Sure aku yang kena manjakan dia lebihlah, sebab dia muda. Kalau tak ikutkan silap haribulan takut lari pulak isteri muda aku tu.


Isteri muda ni bukan macam yang dah bersama dengan kita sejak muda. Kalau kita rasa isteri tua banyak belanja, isteri yang muda pasti lagi teruk.


Eh, budak late 20's zaman sekarang, dengan handbeg Gucci, nak tudung kain Mawi dan hanphone jenama Nokia N98. Itu tak termasuk kereta, paling-paling korok pun mesti nak Honda Civic atau Toyota Vios. Perempuan muda sekarang tak mainlah Proton atau Perodua. Kalau aku tak ikutkan kehendaknya, tak dapat lah aku “barang” dia nanti malam-malam.


Sedangkan dengan isteri tua, awal-awal kahwin naik motorsikal cabuk pun sanggup, berpanas berhujan, dukung anak kita dicelah motor tu. Ahh... terkenang juga zaman 'miskin' aku dulu-dulu tu. Rumah dengan bini tua dulu pun setakat apartmet 3 bilik. Tidur atas tilam nipis, dapur pun kecik, perkakas pun tak banyak.


Oh, untuk isteri muda, terpaksa aku buat OT untuk bayar rumah teres dua tingkat tu, nak bayar peti ais Samsung dan TV Sony Bravia 40 inci mu itu...


Dah umur 40++ ni, darah tinggi lak aku ni kena buat OT setiap hari. Hari minggu pun kena cari duit. Nak tengok bola pun tak dapat. Lebih haru lagi, tentu anak anak aku akan memberontak sakan. Yelah sekarang ini kan banyak kes bapak kahwin lain anak-anak lebih tertekan. Ramai jadi liar, hisap dadah, jadi mat rempit dan bohsia. Sebab tension bapak kawin baru. Takut mereka menjauhkan diri dari aku, malah akan membenci pula.


Disebabkan masyarakat kita ni memandang serong pada keluarga yang bapak mereka kahwin lebih dari satu. Kalau isteri baru aku beranak nanti, kemana pergi tentu orang akan sangka aku dukung cucu. Lain pula cerita di rumah isteri tua, anak anak dah besar, boleh tolong mak dan sedang seronok bergurau senda bersama ibunya membincangkan topik-topik terkini dan juga kehidupan mereka.



Kalau dengan bini muda, aku yang tua nih jugak kena salin pampers baby dan mandikan baby. Ha...ha... kalau tak buat, takut isteri muda tu merajuk pulak. Tak boleh jadik nih... Banyak benda yang kena repeat. Mula-mula kahwin memang seronok, sebab dapat “barang” baru. Paling lama setahun-dua. Bila dah ada anak, tanggung jawab baru bermula semula sebagaimana dengan isteri pertama dulu-dulu.


Tapi masa ni kita dah tak larat nak basuh berak anak, nak pegi shopping beli baju anak, nak dukung anak. Leceh lah nak kena teman isteri muda buat semua tu. Silap haribulan orang kata tengah pilih baju cucu. Eeeiii... tak sanggup pula. Paling takut, orang ingat isteri muda tu anak aku lagi haru!


Balik rumah mertua pula, teringatkan masa akad nikah dulu, beria ria kita nak kan anak dia. Lepas tu kita kawin lagi satu. Tentu muka nih tak tahu nak letak kat mana. Orang tua takkan nak straight to the point. Tanya itu tanya ini. Kalau dia nak bercakap tentang tu cukup dengan jelingan dan kerlingan mata, buat kita dah tak senang duduk.


Takkan bila raya asyik balik umah mak mertua baru aje. Apatah lagi kalau aku ni pulak umur dah nak sama dengan mak-bapak mertua baru aku tu. Hisss... malu lah pulak.


Bagi korang yang suka berbincang pasal benda yang indah-indah kahwin dua nih silakanlah. Tapi bagi aku, selagi hayat dikandung badan, selagi itu lah aku tak nak tambah. Bukan aku nak mendabik dada dan cakap besar. Kalau sekadar ikutkan nafsu dan “benda dalam seluar tu” rasanya tak pernah kurang pun layanan isteri pertama aku terhadap aku.


Keluarga ni, kita bina keluarga bahagia yang di depan mata. Bukannya yang di dalam kepala. Bukannya di dalam seluar dalam je. Hadapi hari esok yang tentu dengan keluarga yang banyak mengharungi susah senang dari mula. Pengorbanan isteri (walaupun kadang kala dia pernah merungut salah kita juga, cuai dan mengabaikannya).


Apa apa pun semuanya bermula dengan kita. Insaflah.


Kalau kata, nak ikut nabi, rasa-rasanya sesekali solat subuh pun kita terlepas juga kalau isteri tu tak kejutkan. Bukan nak kata solat Subuh, kekadang waktu lain pun terlambat atau terlepas. Baca Quran pun sekali-sekala, baca Yassin pula hanya bila ada orang meninggal. Ikut sunnah Nabi apa nama tu!


Sesungguhnya sisuami amat bertuah mempunyai isteri yang menyuarakan pendapat di ruangan ni. Kesanggupan serta kesabaran membuktikan mereka sayang, kasih dan cinta pada kalian. Apa sangatlah kita nih. Nak iikut sunnah Nabi konon. Ye ke? Bila bab kahwin lagi macam Nabi. Yang sebenar-benarnya semata-mata nafsu buas menegakkan “benda dalam seluar dalam” Soal agama masih lagi terkial kial.


Wallahualam.

PS: Suami Orang

Khamis, 9 Julai 2009

Macam-macam species yang ada...

Baru aku tahu begini rupanya kalau tinggal di apartment atau kondo. Macam-macam hal macam-macam perangai yang ada. Dulunya aku memang tak ambil peduli langsung pasal jiran-jiran aku. Bagi kami sekeluarga asalkan korang tak kacau aku dan aku tak kacau korang sudah cukup bagus. Tapi lama kelamaan kami rasakan bagai kera sumbang tak berkawan tak berjiran. Kekadang dalam satu lif pun tak bertegur sapa. Pada hal itu adalah jiran sebelah menyebelah. Bukan sombong bukannya bagus-bagus tapi penyegan. Timbul pula rasa bersalah pada jiran-jiran. Mungkin juga masing-masing segan nak mulakan dulu dan aku pulak memang jenis berat mulut. Penyudahnya dua-dua jadi bisu.

Lama kelamaan sikap aku tetiba saja berubah. Aku dah mula rajin nak bertegur sapa tak kira siapapun. Sebenarnya tak rugi apapun kalau bertegur sapa sesama jiran. Isteri dan anak-anak pula dah ramai kenalan. Seronok beb... kalau ramai kawan! Kebanyakannya semua baik-baik belaka dan peramah.

Lah...nie aku nak cerita pasal jiran-jiran aku:
Spesies jenis bodoh pekak@pengotor dan tak faham bahasa melayu. Sekolah takat darjah tiga agaknya. Spesies ini tinggal menyewa bukan rumah sendiri. Tak sayang harta... ya lah bukan harta sendiri. Bila malam main ketok aje mana nak ketok. Main tolak aje mana nak tolak kalau lantai calar pun bukan rumah dia. Yang aku tak tahan dan mendidih tu asal balik lalok... asal balik lalok. Tiga pagi empat pagi lentam lentum buat bising tolak kerusi tolak meja ketok sana ketok sini tak habis-habis macam berkemas. Tapi rumah macam reban ayam juga tak lah cantik... taklah kemas. Apa yang sisetan tu buat? Sampai anak aku nak tidur pun terganggu. Bila ditegur dengan cara baik lain pula jadinya... ajak bergaduh pulak! Menunjuk-nunjuk yang dia kebal... gengster sarip dol... dengan bangga mengaku "aku abang long" (longkang) kg pandan. Pada hal budak tiga line baru nak isi borang. Tak faham betul lah aku! orang melayu kita pulak tu! Bodoh tak ada otak. Respect lah sikit jiran sebelah menyebelah yang dah berkeluarga.

Spesies jenis slamberland. Mati kuman dibuatnya. Pernah ditegur satu masa dulu oleh isteri aku... "hello boleh tutup grill plan-plan sikit tak" Kemudian dia jawab... "nanti kita tengok lah" amboi... sedap bunyi jawapannya kan! Ntah apa yang nak di tengok agak nya... Menyirap juga darah dibuatnya. Esok lusa tulat senyaplah juga. Taklah lentam lemtum bunyinya. Tiga empat minggu kemudian dia start balik. Tapi yang bagusnya pulak walaupun dia bangsa asing pernah ditegur dia masih boleh mengukir senyuman dan bertegur sapa bila saja bertembung. Itulah yang buat aku dan family aku mati kuman dibuatnya. Walau apapun aku hormati spesies asing ini dari spesies jenis melayu bodoh pekak@pengotor dan tak faham bahasa melayu.

Spesies gatal ala-ala doto' maringgih@siti nurbaya: Spesies yang ni memang pelik. Kekadang boleh jadi kawan. Kekadang menyombong tak tentu pasal berangin macam orang pompuan datang bulan. Dari kelakunya... aku lah orang yang boleh diharap, dialah orang yang layak memerintah konon nya. Itu aku tak ambil kisah. Yang paling aku meluat gatalnya memang terserlah. Boleh juga diumpamakan "depan bini pijak semut pun tak mati" Aku dah beberapa kali kantoi bila angkat tangan senyum-senyum semata-mata nak bertegur sapa nak buat kawan. Tapi haram tak dipedulikan tak ada respond. Terasa malu pula aku dibuatnya. Dia tak nampak atau purak-purak tak nampak. Tapi kalau isteri aku ada sebelah boleh pulak dia angkat muka senyum-senyum. Hisss... aku harus banyak-banyak bersabar aje lah! Mintak-minta jangan sampai aku mendidih sudahlah.

Prinsip aku mudah aje kalau dah di tegur tak ada respond... jawapan aku "pergi mampos dengan kao" Aku tak rugi apa pun. Aku tak kacau engkau engkau tak kacau aku sudah lebih dari cukup.

Apapun kami sekeluarga berterima kasih pada kengkawan rapat yang banyak membantu dan memahami erti hidup berjiran. Ada yang baik tu baiknya sesangat sampai naik seganlah pulok dibuatnya. Thanks sebab banyak membantu kami sekeluarga.

P/s : Kita tak akan pernah puas dengan apa yang kita ada... selagi kita masih hidup

Rabu, 8 Julai 2009

Akibat gatal nak kawin lagi...

Seseorang yang tidak dikenali hantar emel kepada aku dan aku amat tertarik dengan cerita ini....
Khas untuk lelaki yang gatal nak kawin lagi baca dulu sampai habis.....


Pada pandangan saya baik wanita zaman ini ataupun zaman dahulu, jiwa, perasaan, emosi dan pengharapan mereka tetap sama, mereka mahukan yang lebih, mahu sentiasa didampingi, disayangi dan disanjung oleh suami, walaupun dia tahu dia telah mengambil suami orang yang terpaksa berkongsi segala-galanya termasuk kasih sayang dan kesenangan hidup.

Kerana itulah juga dari awal lagi saya berterus-terang dengan suami saya supaya ceraikan jika dia telah tegas dengan keputusannya untuk berkahwin lagi. Walaupun poligami itu dihalalkan oleh agama kita, tetapi saya sebagai manusia biasa saya tidak boleh menipu hati dan perasaan saya bahawa suami saya tidak akan menyayangi keluarganya lagi sebaliknya akan meminggirkan saya setelah dia berkahwin baru.

Jadi daripada bergaduh, buat lebih banyak lagi dosa seperti berbomoh dan sebagainya untuk menarik perhatian dan kasih sayang suami maka saya fikir lebih baik saya bercerai. Dia pun boleh hidup lebih senang tanpa gangguan saya.

Sebenarnya saya cukup simpati dengan nasib wanita seangkatan saya, yang mendapat suami macam suami saya. Dia cuma bekerja untuk kepentingan dirinya sendiri. Sedar ataupun tidak sisuami itu, kereta besar yang dipandunya adalah bantuan isteri yang sama-sama bekerja keras membantunya dari segi wang ringgit, demi keselesaan hidup mereka sekeluarga, sebaliknya dia mengambil kesempatan menyenangkan dirinya sahaja.

Seronok sangatkah berpoligami, bolehkah perkahwinan itu membawa kebahagian dalam hidupnya, kerana pada pandangan saya ia lebih menyusahkan diri sendiri, di samping menghancurkan hati dan masa depan anak-anaknya.

Contohnya macam suami saya umur dah meningkat emas dah dekat setengah abad, lebih tepat dah dekat masuk alam pencen, tetapi seronok nak berkeluarga baru, yang mana memerlukan lebih banyak tuntutan tanggungjawabnya, sedangkan ketika itu sepatutnya dia dan saya sudah boleh bersenang lenang kerana anak-anak sudah membesar sudah bersekolah menengah dan ada yang sudah masuk IPTA.

Sedangkan tindakannya berkahwin baru seumpama baru mula menanam pokok yang perlu diawasi setiap hari, dibaja, di siram dan dijaga dari serangan serangga.

Sebagai contoh bekas suami saya, sudah lima tahun berkahwin dengan gadis berusia 26 tahun ketika itu, kini usianya sudah 54 tahun, isteri barunya 31 tahun, dia akan bersara setahun lagi, kini anaknya baru setahun setengah, dan isterinya mengandung lagi.

Kalau dulu suami saya tak pernah fikir dia perlu hantar anak ke rumah pengasuh, dan kena bangun tengah malam buat susu anak, kini dia terpaksa buat semuanya. Pertama kerana dia sayangkan isteri baru, kedua isterinya tidak ada kereta, nak beli baru tak mampu.

Bayangkan juga apa nasib dan masa depan anak-anak yang masih kecil itu apabila ayah mereka sudah bersara? Nak harapkan pencen dia bukan kakitangan kerajaan, nak harapkan duit simpanan memang tak ada, sebab dia tak suka menyimpan kerana suka enjoy ketika mudanya, nak harapkan duit simpanan KWSP entah berapa sangat.

Sedangkan bila bersara nanti biasanya pelbagai penyakit akan datang bertamu, duit KWSP itulah nanti bakal digunakan untuk membeli ubat dan rawatan hospital, jadi berapa sangat dia boleh membantu anak-anaknya yang masih kecil itu?

Dan jangan lupa bila diri sentiasa diserang pelbagai jenis penyakit, isteri baru tentu tak senang hati untuk menjaga suami yang berpenyakit, kerana ketika itu dia perlu menjaga anak-anaknya yang masih kecil. Jadi di manakah tempat suami di hati isteri mudanya.

Ketika itulah hati, jiwa dan perasaan si suami akan lebih merana dan kecewa, waktu itulah pelbagai jenis penyakit akan datang menyerang lebih banyak lagi.

Berdasarkan sebab-sebab inilah saya minta diceraikan, sebab saya tak mahu jadi 'jururawat' menjaga suami sakit. Kerana mungkin ketika itu juga saya juga akan diserang penyakit, maklumlah usia semakin meningkat tua. Jadi saya tak mahu menyusahkan diri menjaga suami ketika dia sakit, sebaliknya ketika dia sihat dia lebihkan isteri barunya.

Itu baru bab sakit pening, kalau ditakdirkan dia sihat walafiat dan dapat menjaga anak-anak yang masih kecil apakah dia sudah bersedia untuk menyediakan perbelanjaan makan minum mereka. Sudah tersediakah duit untuk menghantar mereka belajar hingga ke kolej atau ke universiti nanti. Kerana masa akan datang kita tidak tahu masih wujudkah lagi PTPTN pinjaman untuk anak-anak meneruskan pelajaran, atau mungkin sudah dihapuskan.

Sanggupkan suami yang sudah berusia lebih 60 tahun menghantar anak kecil ke sekolah darjah satu, ketika orang lain menghantar cucu mereka. Apa perasaan anda ketika budak budak lain memanggilnya atuk!

Itu baru bab menghantar anak ke sekolah, apa pula perasaan anda ketika anda duduk di rumah sedangkan isteri yang masih muda keluar bekerja. Tak adakah perasaan cemburu bila melihat isteri melaram ke pejabat sedangkan anda mengambil alih tugasnya memasak, mencuci pakaian dan menjaga anak-anak di rumah?

Sebenarnya apa yang saya katakan di atas tadi adalah nasihat saya kepada suami ketika dia bercita-cita hendak kahwin lagi. Ketika itu usianya masih muda, baru 45 tahun. Saya katakan pelbagai masalah yang bakal dihadapinya kalau dia kahwin lagi, tentang masalah kewangannya yang tak seberapa teguh, tentang kesanggupannya menjaga anak-anak kecil dan kesabarannya bila melihat isteri mudanya keluar bekerja, ketika dia sudah pun bersara.

Malangnya semua nasihat saya ditolak tepi, dia sudah buat keputusan muktamad hendak berkahwin, tapi tidak mahu menceraikan saya. Namun saya berkeras kerana saya tak sanggup berpoligami dan saya bukan isteri yang penyabar. Akhirnya kami bercerai.

Sebenarnya sebelum itu sudah beberapa kali suami saya jatuh cinta dengan ramai wanita dan merancang nak kahwin. Cerita dia bercinta lagi boleh buat novel kalau saya pengarang.

Agaknya kerana terlalu marahkan saya sentiasa menghalangnya kahwin lagi dan terasa diri tercabar, akhirnya saya diceraikan. Lagi pun kerana bakal isterinya nak naik pelamin, sudah pastilah majlisnya meriah.

Tetapi saya tidak pernah merasa kerugian ketika diceraikan, sebaliknya saya merasa lebih bahagia. Sebab saya tidak suka berkongsi kasih, dan saya tak fikir hidup berpoligami akan bahagia. Pasti ada sembilu dan terluka di sana sini.

Kini setelah lebih lima tahun bercerai barulah bekas suami saya sedar dengan kesilapannya, tetapi dia tidak boleh berpatah balik. Dia sayangkan anak-anaknya, dan mahu anak-anak saya sayangkan anak-anak dengan isteri barunya. Malangnya, anak-anak saya tidak dapat menerima keadaan itu, kerana tidak ada kasih sayang antara mereka.

Kini walaupun saya belum lagi bersara, tetapi saya bahagia, anak-anak ada yang sudah bekerja dan sudah menamatkan sekolah menengah. Mereka sudah boleh berdikari untuk memikirkan masa depan mereka.

Waktu yang terluang ini saya gunakan untuk menambah ilmu agama yang terkurang, saya telahpun mengerjakan umrah dan akan mengerjakan ibadah haji Insya-Allah tahun ini. Saya tidak pernah menyesal, malah saya merasa lebih bebas membuat kerja-kerja amal di samping memudahkan saya ke masjiddan di surau bila ada kesempatan.

Dan saya pastikan setahun sekali kami anak beranak pergi bercuti bersama walaupun hanya dalam negeri. Saya juga sudah pun memanjangkan langkah melancong keluar negara bersama teman-teman sepejabat dan geng-geng surau saya. Dan saya bahagia biarpun saya terpaksa mengeluarkan sedikit wang. Anak-anak saya pun menggalakkan.

Perceraian bukan semuanya menyusahkan, ada waktunya lebih menyenangkan jadi tabahkan hati, fikir positif, mungkin berpisah itu lebih baik, daripada menyakitkan hati melihatkan gelagatnya yang seperti kacang lupakan kulit. Kita wanita lebih menitikberatkan masa depan anak-anak, jadi buat apa bersuami kalau dia tak menghargai kita yang sama-sama susah dengannya. Bangkitlah, bukalah hati menghadapi dugaan Allah.Tentu ada hikmah disebalik apa yang Dia suratkan buat kita. Hanya Allah maha mengetahui apa yg kita tidak tahu. Kerana itu jangan takut kalau ditakdirkan bercerai, demikian cerita Norfaizah menceritakan kebahagiaannya setelah bercerai kerana tidak sanggup berpoligami.

P/s : fikir2kan lah...