Ahad, 21 Jun 2009

Father's Day

Saban pagi pasti kedengaran becok suaranya menganggu lena tidurku. Dari jauh sayup kedengaran degup hentakan kakinya bagaikan gergasi menuju ke kamar tidurku menandakan aku harus bingkas bangun dari tidur. Betapa tegasnya abah. Dia akan pastikan anak-anaknya tidak lewat bangun dari tidur.

Abah sememangnya tegas orangnya. Namun tanggung jawab serta kasih sayangnya terhadap kami memang tidak berbelah bagi. Marah suaranya saja sudah cukup buat aku gerun. Walaupun garang ada lucunya dan ada jenakanya yang buat kami tersengeh gembira. Kekadang dari ungkapanya saja buat kami ketawa terkekek-kekek. Bagiku dialah penghulu dialah hakim dan dialah penghibur. Kebiasaannya abah agak bising mulutnya kalau diminta sesuatu tapi satu tabiat abah dia memang tidak sampai hati melihat anak-anaknya dalam kesusahan dan kecewa dengan apa yang pinta tidak terlaksana. Banyak ataupun sedikit abah pasti usahakan walaupun sekali terpaksa berhutang.

Dulu masa aku masih bujang aku selalu kesempitan wang dan selalu minta untuk meminjam dari abah. Kebetulan satu hat tu abah tidak dapat mengadakan wang sebanyak yang aku pinta. Dari raut wajahnya kelihatan marah dan murung. Marah kerana sikap borosnya aku. Murung kerana sesuatu yang mungkin tidak dapat diadakan olehnya.

Dia kelihatan binggung dan terus kebelakang rumah melakukan kerja biasanya berkebun. Aku pula dibelenggu rasa kecewa. Sejurus kemudian abah kembali menceriakan aku semula. Aku amat berterima kasih padanya walaupun sekali aku terpaksa mendengar syarahan demi syarahan yang memeritkan telinga. Begitulah pengorbanan abah terhadap kami anak-anaknya. Satu perkara yang dapat aku pelajari dari abah biarlah anak dan isteri yang didahulukan kemudian barulah selebihnya untuknya. Baginya bukan hanya makan minum atau wang ringgit yang menjadi kewajipannya malahan dia tidak sanggup melihat anak-anaknya dalam kesusahan.

Setelah 20 tahun aku berumah tangga, dan bergelar ayah kepada 3 orang anakku. Barulah aku sedar bertapa hiba dan pilunya hati seorang ayah berjauhan dengan anaknya walau sekalipun sejenggal jaraknya. Aku sendiripun tidak mampu berjauhan walaupun sekali dengan seorang anakku, inikan pula abahku yang terpaksa berjauhan dengan 4 orang anaknya yang sudah berumah tangga. Sesekali kepulanggan kami walaupun hanya seketika jelas terpancar kegembiraan diwajah mereka.

Dari hadith riwayat at-Tirmizi bermaksud: “Tidak ada sesuatu pemberian yang lebih baik daripada seseorang abah kepada anaknya selain daripada kemuliaan budi pekerti yang baik.”

Kini usia abah menjangkau 78 tahun aku sekeluarga sentisa mendoakan kesejahteraan kedua orang tuaku abah dan emak. Semoga mereka sihat selalu dipanjangkan umur dan murah rezeki amin.

PS: Betapa mulianya pengorbanan seorang abah juga emak yang tak mungkin terbalas oleh anak-anaknya melainkan dengan doa dan restu darinya yang maha esa.



"SELAMAT HARI BAPA, ABAH"

Rabu, 17 Jun 2009

Budak sekarang

Budak dulu dan sekarang banyak bezanya, ye lah dulu2 apa yang ada! Nak buat call pun payah kena cari public phone. Tengok sekarang serba canggih semuanya ada. Teknologi IT, Cybercafe, handfone canggih boleh kata semuanya ada.

Zaman sekarang memang beruntung semua terhidang depan mata. Tapi sayang... tak keterlaluan kalau aku katakan budak zaman sekarang "kureng ajar" uuppss... maaf tak semua segelintir saja. Ada setengah tu tak reti hormat orang yang lebih tua darinya.

Apa tidaknya duduk satu tempat satu kampung satu jalan satu laluan kalau berselisih tak pernah pun nak bagi salam bertegur sapa. Angkat muka pun tidak. Cuba-cubalah bertegur sapa, tak kan jatuh sakit kalau bagi salam pun! apa, payah benor ke!!! Yang peliknya dah kenal pun tapi buat sombon bodoh... macam bagus bagus tapi yang benornya taklah bagus manapun. Berlagak jer macam bagus2.

Kalau jenis yang berat mulut malas nak tegur/cakap, senyum saja pun boleh atau angkat muka yang jelita/ handsome tu... Jangan asyik tunduk menonong saja. Sekurang kurangnya bagi respond kat pak ci dan mak cik tu!

Manusia macam-macam kerenahnya. Macam-macam songek dan cekadak perangai yang ada. Ada yang baik... baiknya sesangat. Ada yang sombon... sombonnya teramat. Apapun terpulanglah pada yang punya badan.

Tapi kadang2 bila yang muda menegur, yang tua la pulak berlagak... hishhh macam2...

PS: Kalau dulu-dulu sombon tak tentu pasal baik yang tua mahupun yang muda tentu kena PALAU.
maksudnya "esok kalau mati gali lubang sendiri tanam sendiri"

Sebut sepantas yang boleh...

Kalau nak tahu korang pantas ke lembab... cuba sebut "BUAYA BIAWAK" berulang kali sepantas dan sebanyak yang yang boleh... sebutan haruslah jelas!


Idea nie aku dapat dari tukang karut aku siapa lagi kalau bukan anak aku adam.

Selamat tekun mencuba!

Isnin, 15 Jun 2009

Artis vs Makcik...

Jangan marah ya. Dah namapun daddyslinkk “menyelinap” sana sini dah kerja aku. Sama-sama kita saksikan...





Memalukan kaum wanita yg bertudung aje. Kalau nak bergambar tu janganlah sampai tak ingat dunia. Tak sedarke... yang dipeluk tu siapa? yang memeluk tu siapa? Jangan salahkan anak kalau mereka berkelaku demikian rupa satu hari kelak.

Si artis tu pulak taklah reti nak tepis-tepis ke tolak-tolak ke... main tadah je!!! Aku faham aku reti memang seronok kena gomolkan!

PS: Mana seronok jadi artis atau makcik?

Oooo... no ball... no ball!!!

want to be a footballer... firstly you must have your own ball!!!

Berangan nak jadi footballer? Kalau ada... kena baca sampai habis dan faham betul-betul. Rata-rata pemain bola sepak masa kini mempunyai skill individu yang tersendiri samaada semulajadi ataupun dipelajari. Bola sepak masa kini tidak boleh lari dari terjahan-terjahan keras, siku menyiku, tolak menolak, handangan-hadangan keras dan bermacam-macam lagi yang menyakitkan yang akan membahayakan pemain asalkan bola mesti dikuasai oleh seseorang pemain. Bagi aku ketahanan fizikal yang kental dan kepantasan seseorang pemain memainkan peranan penting bagi pemain bola sepak masa kini. Apa yang dimaksudkan ketahanan fizikal disini ialah pemain tidak kehilanggan bola bila diasak pihak lawan melalui terjahan keras secara sengaja mahupun tidak sengaja. Bagi pemain yang tiada ketahan fizikal maka dengan sendirinya akan menjejaskan keyakinan pemain itu sendiri untuk mengawal bola. Mereka akan hilang tumpuan dan takut untuk menyimpan dan mengawal bola dikaki dengan lebih lama. Mereka akan mensegerakan permainan serperti menghantar bola kepada rakan yang memang sudah dijangkakan dan dikawal oleh pihak lawan. Dan dari sudut lain pula bola akan mudah dicuri oleh pihak lawan. Mereka akan mudah kehilanggan bola bila berlaku perebutan 50-50 dan yang lebih perit lagi mungkin mengakibatkan kecederaan diri sendiri.


Rupa ada... Gayapun ada... Tapi sayang lembikkkk....

Perlu bagi kita mengambil contoh yang paling baik untuk diteladani perhatikan liga EPL atau liga Eropah. Mengapa begitu sukar sekali untuk merampas bola dikaki seseorang pemain walaupun bola cuba dirampas dengan terjahan-terjahan keras oleh pihak lawan malahan bola masih lagi dalam kawalan mereka. Bola akan dikawal dengan baik kekiri kekanan kebelakang dengan umpanan satu dua yang begitu kemas. Mereka juga bijak melakukan hadangan tangan dan badan serta tipu helah yang berkesan yang pasti bola mesti berada dalam kawalan. Yang penting bola yang dikawal tidak dicuri oleh pihak lawan. Corak pemainan kelihatan cantik dan kemas disusuli dengan hantaran-hantaran yang tepat dan larian-larian yang pantas. Tidak hairanlah ada sesetengah pemain diliga inggeris bertelagah sesama sendiri semasa latihan kerana diterjah keras oleh rakan sepasukan. Tujuan mereka untuk menguatkan tahap fizikal dikalanggan pemain sendiri.

Jika diperhatikan pula kebanyakan jaringan gol yang dihasilkan dari liga EPL dijaringkan melalui hantaran bola lintang samaada dari kiri dan kanan. Ini adalah kerana kebanyakan pemain pertahanan kiri ataupun kanan berkeyakinan tinggi melakukan larian "overlapping" yang pantas. Kita imbas kembali perlawanan Malaysia Vietnam dan Malaysia Thailand di kejohanan piala suzuki. Kelemahan paling ketara pemain kita ialah kelemahan kekuatan fizikal dan mental. Lembik itulah punca utamanya dan yang kedua gelojoh. Bola dikaki begitu mudah dicuri lawan. Tiada keyakinan diri untuk mengawal bola lebih lama. Masa aku tengok game Malaysia Thailand dan Malaysia Vietnam bila pemain Malaysia dapat bola aku boleh jangkakan apa yang akan mereka lakukan seterusnya. Jangkaan aku tepat sekali. Bola akan mudah dicuri lawan dan mati begitu saja. Kebiasaannya mereka akan menendang atau lebih tepat mensegerakan permainan dengan terus menyepak bola walaupun sememangnya sudah tahu hadangan dari pihak lawan dihadapan. Tiada langsung keyakinan diri untuk menghidupkan permainan. Mereka begitu takut menyimpan bola seolah olah takut akan diterjah pihak lawan. Atau sebab mungkin tidak mahu menanggung risiko atau dipersalahkan oleh jurulatih kerana sering kehilanggan bola.

PS: ...already have your own ball? ...then can start kick the ball now!!!

Ahad, 14 Jun 2009

Syaitan dalam bilik

Tulisan ini aku cilok dari seorang penulis blog ilya http://penakumenulis.blogspot.com/
Agak munasabah juga apa yang diceritakan disini kalau dibaca dan difahami.


Seorang anak saudara saya yang berusia 10 tahun mengemukakan soalan ini dan saya gagal menjawabnya. Dia bertanya kenapa tandas rumah-rumah moden sekarang ini ditempatkan dalam bilik. Biasanya tandas ada dalam bilik utama selain di bahagian belakang (dapur).


Katanya, ustaznya memberitahu setiap kali azan, syaitan akan terkentut-kentut dan cirit birit, melarikan diri ke dalam tandas. Pendeknya syaitan suka duduk di tempat-tempat kotor seperti tandas.


Tetapi kenapa rumah-rumah sekarang ini, tandasnya ada dalam bilik? Takkah itu bermakna kita membela syaitan dalam bilik, katanya membuatkan saya bingung.


Betul juga cakap budak ini. Orang sekarang makin teruk dan degil, mungkin salah satu sebabnya membela syaitan dalam bilik. Anak-anak degil, berkali-kali cakap atau panggil buat tidak tahu sahaja. Suami juga degil, cakap perkara sama berulangkali, buat sakit hati isteri. Isteri juga sama. Semua degil-degil. Sebab dalam biliknya ada tandas. Punyanya malas orang kita kalau nak ke bilik air tak perlu jauh-jauh di sebelah katilnya sudah ada bilik air.


Nampaknya orang islam nak ikut stail orang barat. Mereka nak jadikan rumah mereka macam hotel. Dalam bilik hotel ada tandas, jadi orang islam yang membina mahligai mereka pun mahu buat macam itu - ada jamban dalam bilik.


Orang dulu, kalau bina tandas, mereka cari tempat jauh-jauh dari rumah. 'Bank kecil' ini memang berasingan daripada rumah mereka. Tetapi kini, orang bukan saja membina tandas dalam bilik, malah ada melengkapkan tandas mereka sebegitu hebat seolah-olah macam tempat tidur.


PS: Rumah tinggi-tinggi susah juga yaa... sempat ke turun bawah kalau dah tercirit!

Melantun tak tentu pasal

Pengalaman aku dan family selalu sangat kena hambat bila pandu kereta kebal. Kekadang jadi semak kepala dibuatnya. Aku tertanya-tanya kenapa yang dia orang tu asyik nak melantun tak tentu pasal? Kalau dia pandu perlahan mesti ke aku menbontot saja belakang dia. Tak boleh potong ke? Selalunya bila potong aje dia mesti melantun dan tahan aku. Sampai sekarang aku musykil dan curiga. Apa salahnya kalau aku memotong dan apa yang sebenarnya diorang cari.


Satu hari jam 3.30 pagi aku dan adam baru balik dari subang pancing ikan. Tiba di bulatan kampung pandan lampu merah lalu berhenti disitu. Bila toleh kiri ada kereta peronda bersebelahan kami. Aku perasan dia toleh ke arah aku. Aku buat biasa aje apa nak takut ada lesen ada road tax. Lampu hijau aku pun jalan kearah jalan kampung pandan. Bila aku toleh cermin belakang aku nampak kereta peronda tadi mengekori makin lama makin dekat tapi tak mahu potong. Dia ikut aje belakang aku. Aku dah boleh jangka dia mesti nak tahan aku. Kemudian dia bunyikan siren dan aku terus ketepi jalan dan berhenti. Dia minta lesen aku ada. Rod tax pun ada. Buka bonet belakang cuma ada pancing dan ikan siakap. Dia cari sebab lain pula. Tadi masa aku keluarkan lesen dari wallet dia nampak IC warna merah kononya macam pelarian punya. Padahal itu maykid anak perempuan aku si baby. Kesudahanya aku disuruh jalan. Dalam perjalanan aku menyumpah tak habis-habis. Tak ada kerja lain ke? Orang dah lah mengantuk nak tido.


Di hari dan bulan yang lain pula kami sekeluarga bosan bosan kat rumah keluar bersiar-siar pandu kereta. Arah tuju kami hanya disekitar ampang point saja. Seronok juga pandu perlahan sambil bersantai dalam kereta tengok sana tengok sini. Jalan shortcut yang kami lalui agak sempit dan berbonggol bonggol. Memang kena pandu perlahan. Rancak berbual tiba-tiba adam mencelah... ayah kereta polis kat belakang. Aku toleh cermin memang betul dan terus pandu macam biasa. Kemudian dia nyalakan lampu siren memang nampak dari cermin. Masatu memang tiada kereta lain selain aku. Sah kami kena tahan. Melantun lagi lah tu... kena tahan lagi lah kita ni dam... kata aku.


Aku dah mula bosan asyik kena hambat dan kena tahan. Macam biasa apa yang dia minta semuanya ada. Aku hilang sabar terus tanya dia... apa halnya bang? Kemudian dia jawab... saya tengok encik macam orang sesat tengok kiri tengok kanan! (macam nak menyamunlah agaknya) Aku jawab... apa yang sesatnya?.. inikan kampung aku! ...tahulah aku selok belok jalan sini. Tengoklah alamat IC aku! Kemudian rutin biasa, suruh buka bonet belakang tak ada apa pun. Dia berbisik sesuatu pada rakannya... lalu ambil nota catat no kereta aku. Kali ini aku pulak yang “melantun” ...aku kata... haaaa... tulislah apa nak tulis. Ila menyampuk... sudah lah bob. Akupun reda seketika. Kami dilepaskan pergi. Aku hairan selalu sangat kena hambat tanpa sebab. Lagipun dalam kereta ada anak-anak tentu akan tertanya-tanya kenapa ayah selalu kena tahan. Mungkin dalam fikiran mereka ada perasaan ingin tahu dan syak wasangka yang bukan-bukan.


Sehingga kini aku musykil dan tertanya-tanya pada mereka-mereka yang berwajib. Tanggung jawab korang memang aku faham dan aku puji. Tak dinafikan pdrm memang the best. Tapi kenapa kereta buruk yang selalu jadi bahan suspect jenayah? Apakah pemilik kereta buruk seperti aku ini tak layak berada dijalan raya? Apakah muka aku muka penjenayah atau penyagak? Apa korang ingat tawke besar yang bawa kereta besar-besar tu semuanya baik baik belaka. Mana korang tahu silap silap mereka itulah penyamun besar... penyagak besar... drug dealer dsbnya. Akupun ada maruah!


Aku juga ingin tahu bukankah abang trafic yang dipertanggung jawabkan untuk menyaman pesalah lalulintas? Mengapa begitu kerap abang biasa (peronda) yang sering kelihatan menahan kenderaan ditepi tepi jalan. Apakah setiap kenderaan yang sering ditahan dan diperiksa itu adalah suspect penjenayah? Sekiranya abang trafic yang menahan pesalah lalulintas memang aku setuju itu memang tugas mereka. Apapun sekali tak boleh lah aku nak cakap lebih-lebih disini. Cukuplah setakat ini saja. Lebih cakap nanti tak pasal-pasal kena ISA pulak. Kesian anak bini aku.


PS: Bersedia, Berkhidmat, Berbakti

Taiwan trip...3

Yang sempat aku rakam setibanya di hong kong international airport
cuma yang ini aje yang aku boleh baca dan faham.
Disebabkan aku menaiki cathay pacific airline aku terpaksa transit di hong kong international airport. Destinasi sebenar aku ialah ke taiwan menyertai company trip tahun lepas. Memenatkan! Disana aku terpaksa berjalan kaki hampir 1km untuk ambil flight ke taiwan pula. Tiba di taiwan lebih kurang jam 7.30 malam. Aktiviti aku yang pertama sekali ditaiwan apa lagi... haripun dah malam badanpun penat tido larrr. Disini waktu paginya jam baru pukul 6 pagi dah terang benderang macam pukul 9 pagi waktu malaysia. Cuaca belah paginya pula menang sejuk.

Hotel ala ala nippon kongsi bilik dengan hj mohamad amin kawan sepejabat

Mandi dalam tab kayu... ada sauna lagi tu.

Kalau ditaiwan jangan sekali kali kita tanyakan pasal negeri cina depan mereka. Aku difahamkan masyarakat ditaiwan memang pantang jika mereka disamakan dengan masyarakat negeri china. Bagi mereka taiwan is taiwan and china is china. Tempat perabeh duit shopping rasanya tak banyak bezanya dengan malaysia. Kalau nak selamat dan rasa-rasa tak nak kena tipu shopping ajalah dekat pasar malam. Memang banyak pasar malam disana macam petaling street larr. Tapi tentang bargain memang susah. Aku tanya lain dia jawab lain. Aku blur diapun blur... tak faham bahasa. Orang sana kebanyakannya tak tahu english. Isyarat tanganpun tak jalan jugak. Last..last main tekan calculator aje baru dia faham. Barulah tahu berapa hengget.
Aku amat terpegun dan memuji kebersihan bandarayanya juga sistem jalan raya dan pengangkutan awam yang memang teratur dan canggih. Sepuntung rokokpun tidak kelihatan dijalanraya cukup bersih. Jalanraya pula tak sesak macam KL. Mungkin ini disebabkan kebanyakan orang taiwan menggunakan pengangkutan awam untuk ketempat kerja. Kebanyakan jalanraya dan lebuhraya pula mengunakan laluan tunel yang teramat panjang laluannya. Ada kalanya memakan masa hingga 30 minit untuk melepasi sesuatu tunel. Aku juga difahamkan denda yang tinggi akan dikenakan sekiranya orang awam ditaiwan melakukan kesalahan lalulintas dan membuang sampah dimana mana saja. Bagi aku “attitude” yang memainkan peranan penting. Contohnya dimalaysia sendiri kalau kita jenis degil, malas dan pengotor buat lah macam manapun kena denda atau kena penjara pun orang langsung tak ambil peduli.

Dengan pengawal istana raja taiwan
nampak macam aku lebih segak



Menara 101 taiwan no 3 ke 4 yang tertinggi didunia, aku kurang pasti
nak sampai kepuncak kenalah RM45 duit malaysia



Sebahagian pemandangan dari menara 101 taiwan

Dekat malaysia teksi waja... kira dah gempak habis.... dah...
tapi ditaiwan toyota camry 2.4V depa buat teksi


Lunch di salah satu restaurant taiwan.
Ikut kata tourist agen halal... tawakal aje lah

Disini memang susah nak cari restaurant masakan orang malaysia
terutamanya orang islam.

Rabu, 10 Jun 2009

Kunyet-Kunyet


Sebut aje “kunyit” terbayang kita serbuk kunyit daun kunyit atau kunyit hidup yang ada dijual dikedai-kedai runcit. Yang aku tahu serbuk kunyit untuk goreng-goreng ikan daun kunyit pulak untuk masak ikan patin lomak cili api mmmm... sodap nyoo. “Kunyit” ataupun “Kunyet” ejaannya saja yang berbeza tapi sebutannya sama aje. Mungkin juga ia membawa maksud berbeza bagi sesetengah orang.

Bagi kaum mak nyah “kunyet “ membawa maksud yang tersendiri. Dulunya bila malam minggu aku memang rajin menyensat ronda-ronda dijalan raja laut lorong belakang bangunan kwsp ketika ini. Lorong itu memang terkenal port untuk mak nyah cari makan. Tujuan aku dan member-member untuk tengok gelagat mak nyah disana. Macam biasa pandu perlahan ikut lorong laluan kereta. Yang penting mesti duduk dalam kereta sebab takut nanti kalau mak nyah marah mesti kena hambat. Kami dihampiri dua orang mak nyah huii... seksi gilerr beb. Bila cermin tingkap diturunkan diapun tanya...

bang... nak “rengan-rengan” ke? kalau “store kunyet” lebih sikit!!!

Kami hanya senyum dan perlahan-lahan cabut dari situ sebab itu bukanlah tujuan asal kami. Aku tertanya tanya apa yang dimaksudkan “store kunyet” oleh mak nyah tadi? Main belakang lah... bodoh jawab member aku.
Itu cerita pasal mak nyah dengan “store kunyet”.

Dirumah aku lain pula ceritanya pasal “kunyet-kunyet”. Memang perit sikit kalau suruh budak-budak buat kerja rumah. Kekadang aku kena bagi semangat pada anak aku lepas habis kerja rumah kita pergi times square... Adam mesti melonjak-lonjak dan berjoget-joget... bya pulak tersengeh-sengeh dan baby pulak kata... ala ayah “kunyet-kunyet”. Mulanya aku tak tahu apa maksud “kunyet-kunyet” lama-lama aku faham. “Tipu-tipu” maksudnya. Memangpun aku tipu-tipu biar diorang kerja laju sikit. Entah dari mana diaorang dapat perkataan “kunyet-kunyet” - “tipu-tipu”


PS: “kunyet-kunyet” vs “tipu-tipu”

Asalkan jangan lebih-lebih...

Anak adalah aset utama sesebuah keluarga. Itu kata aku. Ibu dan ayah mana yang tak sayangkan anak-anaknya dan tak mahu lihat anaknya berjaya kemudian hari kelak. Untuk berjaya mereka perlulah dididik dengan sebaik mungkin yang boleh. Memanglah agak susah bagi kita untuk menyekat kemahuan anak-anak dizaman yang serba canggih dan moden masa kini. Kalaupun sekali disekat dan dipantau mungkin suatu hari nanti mereka akan buat dibelakang kita pula siapa tahu? Benda yang kita kata jangan tu la yang selalu dibuat mereka. Bagi aku sesekali harus juga kita lepaskan anak-anak asalkan kita tahu kemana dia pergi dan yang penting kita harus kenal dengan siapa dia berkawan. Fikirkan kembali zaman muda kita dulu. Apa perasaan kita kalau sesuatu kemahuan kita tidak dapat dipenuhi? Samalah juga apa yang mereka rasakan ketika ini.


Satu ketika dulu ketika anak-anak aku masih kecil aku dan isteriku sering juga bawa mereka keluar dinner di hard rock cafe. Sambil dinner ada juga hiburan live band disana tak lah boring. Orang kata aku ni gila... malam2 bawa anak ketempat yang macam gitu. Bagi aku apalah salahnya sesekali kami sekeluarga berhibur. Asalkan mereka bersama ayah dan ibunya.


Malahan hingga kinipun anak-anak dah pun cukup dewasa. Aku lebih suka keluar bersama keluarga walau kemana-mana sekalipun. Dan baru-baru ni kami sekeluarga berlibur di jalan p.ramlee... Bukannya tujuan nak mengajar mereka ketempat yang tidak elok sebegitu atau lebih tepat mengajar mereka dengan budaya barat. Rasanya mereka sudah cukup dewasa dan faham yang mana elok dan yang mana tidak elok. Yang mana halal dan yang mana haram. Bagi aku apalah salahnya asalkan tempat itu bukan tempat maksiat dan bukan tempat yang menjolok mata yang lebih penting mereka mestilah ada bersama ibu dan ayahnya.







Terjah Melodi

“MELODI” adakah ia memperjuangkan artis dan muzik tanahair atau lebih kepada berita gossip artis dan berita panas? Itulah yang aku dapat lihat ketika ini. Setahu aku melodi membawa maksud irama atau alunan sesuatu muzik. Kalau dulunya kita sering dipaparkan dengan berita dan perkembangan terkini artis dan muzik tanahair. Lain pula kisahnya sekarang. Melodi lebih cenderung kepada berita-berita panas dan berita-berita gosip artis tanah air.


Berita dan gosip panas sebegini memang ada nilai komersialnya. Sememangnya dapat menarik minat ramai penonton. Siapa pun sekali sudah pasti nak tahu dan nak dengar cerita/berita seperti... artis rampas suami orang, artis kahwin lari, artis cari dato, artis mata duitan, artis mengaku bujang, artis rebut jantan, artis gaduh, artis hutang keliling pinggang, artis itu, artis ini dsbnya. Baik orang tua mahupun yang muda malahan budak-budak pun akan mengikuti berita-berita panas dan gosip seperti ini.


Bagi aku itu adalah hak mereka yang terbabit. Mereka boleh menyiarkan apa saja yang mereka fikirkan boleh. Tapi rasanya bukankah lebih elok rancangan MELODI di tukar namanya ke “MEH GOSSIP”. Kerana ianya membawa maksud yang sememangnya tepat dari tajuk asalnya. Bak kata pengacaranya siwahid “kurangkan kontrovesi” tapi yang sebenar-benarnya kontrovesi juga yang dicari.


PS: Nantikan rancangan terbaru MEH GOSSIP...

Haruskah aku membebel?

Aku nak kongsi cerita tentang keikhlasan dan kejujuran. Khas untuk pasangan yang dah kahwin mahu pun yang belum kahwin. Kalau dulu masa bercinta segala-galanya indah belakakan. Kita tak lepas dari menyebut perayat-perayat maut seperti sumpah i sayang you... sumpah i tak cari lain... you jump i jump... i sanggup mati kerana you dan sebagainya. Aku rasa tak siapapun diantara kita yang tak pernah terlepas menyebut salah satu perayat-perayat maut tersebut. Adakah ia masih lagi dilafazkan sehingga kini? Alhamdullillah kalau ianya kekal sampai kini dan seterusnya alangkah bahagianya pasangan tersebut.


Pernah tak kita bersunggut atau yang lebih tepat membebel menyumpah pasangan kita walau hanya menyebutnya didalam hati saja. Sebagai contoh... sekiranya kita diminta oleh isteri atau suami ataupun pasanggan kita membantu kerja-kerja rumah basuh baju, sidai baju, lipat baju, sapu lantai, kemas rumah, siram bunga, turun dapur, pergi kedai, buang sampah, gosok baju dan macam-macam lagilah. Adakah kita melakukannya dengan perasaan ikhlas dan jujur tanpa bersungut dan tanpa mengumpat walau hanya sekalipun? Kalau korang tanya aku sumpah memang aku pernah sesekali membebel dan bersungut kalau tak tersebut dimulut dalam hati mesti berkata eeee...merentah ajelah!!! eeee....bosannya aku!!! eeee...pemalas betullah!!! eee...melampaulah!!! buat sendirilah!!! dan macam2 lagi la. Kadang2 bunyi basuh pinggan dah macam bunyi basuh kerang... haa.. itu semua tanda2 mengempanlah tu! Bagi aku itu perkara biasa dimana lagi nak lepas geram kalau tak pinggan mangkok. Aku sendiri akan lakukan benda yang sama kalau tengah moody. Suami ataupun isteri ataupun pasanggan kita kekadang tak dapat mengawal emosi dan perasaan marah. Adakalanya kita “semak kepala” disebabkan macam-macam masalah. Masalah kerja dipejabat bawak balik rumah atau masalah peribadi tak mahu dikongsi atau yang paling penting masalah duit atau juga kerenah anak-anak dan dsbnya. Bagi pasangan yang ada bibik taklah jadi masalah bagi mereka.


Lebih baik luahkan daripada simpan dalam hati. Seeloknya jangan ditambah atau dilayan kemarahan yang tengah membara. Kita kenalah juga faham dia penat kitapun penat dan kita sama-sama penat. Seeloknya buat saja. Tak rugipun. Selalunya perasan marah tu akan reda kemudain nanti. Tak ada ruginya kalau orang lelaki tahu buat kerja rumah. Kalau semuanya membantu termasuk anak-anak lagi seronok. Masak sama-sama makan sama-sama dan kemas sama-sama. Bagi aku orang lelakipun kena tahu buat kerja rumah sikit-sikit. Apapun sekali jangan ambil hati dan simpan dendam terhadap pasangan masing-masing. Anggaplah saja sesekali membebel, bersungut dan menyumpah hanyalah sekadar melepas penat dan release tension. Janganlah diambil serious sangat. Yang paling penting perlu ada kesabaran dan kasih sayang.


PS: Membebel tandanya sayang.

Jumaat, 5 Jun 2009

Ori atau tak Ori

Mungkin ramai yang tak tahu dan mugkin juga ada yang dah tahu mengapa ada sesetengah artis atau sesebuah kumpulan muzik dimalaysia bila buat persembahan live concert hancur. Persembahan mereka tak sama sekurang-kurangnya 95% asli macam dalam cd yang kita beli. Aku bukanlah terer... bukan juga pro pasal muzik dan industri muzik. Tapi rasanya cukup sekadar tahu jugalah sikit sikit sekurang kurangnya orang tak bolehlah nak gormak aku lebih-lebih. Dulu ketika aku aktif dalam muzik aku terlibat dalam project blues malaya. Project blues malaya di ilhamkan oleh ali bakar dan ito blues gang iaitu melahirkan album bersama blues malaya dan mengadakan beberapa buah konsert diseluruh malaysia..


Aku selaku pemain bass guitar bersama kumpulan kalakatu blues dan beberapa lagi kumpulan lain yang berkonsepkan rock & roll terlibat dalam project blues malaya ini. Bagi aku pengalaman yang paling tak ternilai ialah ketika aku merakamkan lagu ciptaan sendiri dengan tanpa bantuan pemuzik pro (sessionist) yang kebanyakannya sekarang ini digunakan oleh syarikat rakaman atau sesebuah kumpulan muzik itu sendiri. Aku rasa bangga ketika itu kumpulan yang terlibat dalam project blues malaya merakamkan setiap lagu dengan hasil titik peluh sendiri. Ketika itu rakaman dibuat diking studio jalan kemajuan petaling jaya. Tak tahu lah pulak ketika ini wujud lagi ke tidak king studio. Dikala aku dan rakan-rakan sedang mengadakan recording kelihatan ramai sessionist seperti man kidal, yem bpr dan ramai lagi pemuzik yang aku kurang pasti nama mereka menunggu saja panggilan. Baru aku sedar mengapa sesetengah persembahan live sesebuah kumpulan muzik tak sama macam dalam cd asal. Rupa rupanya skill orang lain yang digunakan masa recording.


Pernah menyertai rancangan hiburan minggu ini terbitan rtm dan menyertai rancangan muzik-muzik terbitan tv3 tapi yang kelakarnya minggu yang berikutnya terus terkeluar dari senarai. Yang penting bagi aku ketika itu ialah kepuasan dan keseronakan mengadakan concert blues malaya di beberapa tempat dimalaysia terutama sekali di port dickson negeri sembilan. Kalau difikirkan pasal duit pula memanglah tak berbaloi buat ponat ajo... tapi pengalaman yang aku dapat memang susah nak dapat.


Apapun sekali bejaya atau pun tidak project blues malaya masa itu aku tak mabil kisah sangat yang penting setiap lagu yang dirakamkan adalah 100% original dimainkan oleh aku sendiri.


PS : Jadilah manusia yang tulin dan yang sebenar.

Tak relaku pujuk...

(di bawah ini kata dr fadilah kamsan... baca dan amalkan boleh?)

“....jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja”

Itu permintaan dari kaum pompuan. Bagaimana pula kalau kaum lelaki pula yang ada sedikit sensitifnya? Bagaimana kalau ada orang lelaki yang selalu mengalah dari apa juga perkara yang remeh temeh. Lelaki yang memang jelas sayang anak dan isteri. Panas baranya boleh jadi cair. Kekadang mahu tak mahu kena juga beralah. Sampai ada masanya terasa tercabar juga maruah sebagai lelaki.

Oleh itu dr fadilah kamsah kenalah juga protect sikit orang lelaki. Janganlah salahkan 100% orang lelaki yang seperti kami. Kerana kami orang lelakipun ada persaan dan kekadang perlu juga inginkan pujuk rayu siisteri. Sedangkan lidah lagi tergigit... apa pula suami isteri.

PS: Biarlah adil dan saksama bukan begitu?

Malaysian Attitude

Orang malaysia memang terkenal dengan sikap prihatinya. Tak kiralah dari dalam malaysia sendiri mahupun dunia luar sekalipun kita orang malaysia sanggup membantu. Syabas semuga diteruskan niat yang baik sebegini. Tapi keperihatinan itu pula biarlah kena pada tempatnya. Yang aku nak ceritakan ni pasal kita yang selalu sibuk tak tentu pasal. Cuba kita perhatikan attitude orang kita yang menyibuk bila ada sesuatu berlaku dijalan raya. Kekadang tu bukannya kemalangan tapi cuma kereta yang rosak tepi jalan diseberang jalan yang bertentanggan. Kereta yang rosak sebelah bertentangan tapi yang jem teruk di laluan yang lain pulak.


Kenapa agaknya yang diorang nak perlahankan kereta sampai berlaku kesesakan yang teruk. Inilah yang aku nak bagi tahu “malaysian attitude” menyibuk tak tentu pasal. Pantang aja tengok kereta tersadai tepi jalan mulalah sebok nak tahu... prihatin konon. Kalau betulpun sekali ada kemalangan kita pula dari arah yang bertentanggan rasanya tak perlu kita perlahankan dan memberhentikan kereta. Cukup sekadar kita teruskan memandu dengan kelajuan yang berpatutan dengan berhati hati. Kecualilah jika tiada yang membantu di seberang sana ketika itu.


Korang ingat tak alex yoong satu masa dulu jadi pemandu F1 red bull kalau tak silap aku. Kenapa dia tak kekal sampai lama? Sebab tiap kali ujian masa kelayakan dia tak lepas masa kelayakan yang ditetapkan. Apakah menyebabkannya dia jadi begitu sedangkan pemandu baru pun boleh lepas ujian kelayakan. Mengikut firasat akulah... alex yoong dah terbawa-bawa malaysian attitude dalam perlumbaan F1. Apa tidaknya asal ada aje kereta yang tersadai dia mungkin nak tahu... ada accident ke... maka dengan sendirinya kakinya tekan brek dia ataupun menoleh menyibuk nak tau apa berlaku sebelah sana. Dalam F1 mana boleh toleh kiri kanan mana boleh selalu tekan brek kalau nak menang peduli sama orang lain mesti pecut. Alex yoong jangan ambil hati selain dari suka menyibuk orang malaysia juga suka bergurau.


PS: Malaysian attitude... yang patut ditolong tak nak tolong yang lebihnya menyibuk tak tentu pasal.

Jabatan perhilitan malaysia (apakah benar-benar prihatin? ...atau sekadar ambil nama saja?)

Pada mulanya aku sendiripun tidak yakin boleh hidup ke anak musang pandan (si mocheng) yang aku pelihara kerana keadaannya yang masih kecil kelihatannya seperti baru seminggu dilahirkan. Ianya dijumpai ditepi jalan mungkin dalam keadaan terdesak ditinggalkan oleh ibunya. Daripada anak musang pandan ini jadi habuan anjing liar dan kereta yang lalu lalang aku ambil keputusan untuk memeliharanya. Lepastu dah jadi satu kerja pulak kenalah aku suapkan susu sampai lah dia pandai untuk makan sendiri. Berminggu-minggu juga rasanya aku dan adam bergilir gilir menyusukan si mocheng. Dua hari sekali adam akan mandi dan syampukan mocheng. Si mocheng ni pulak memang pantang kalau dalam sangkarnya ada najis jadi adamlah yang rajin membersihkanya. Kalau ada najis dia akan melompat lompat sambil buat bising. Si mocheng memang comel sebab badannya gemuk gempal dan berekor panjang. Sebab itu anak anak aku suka bermain dengannya dan sayangkannya. Kami selalu lepaskan dia bermain-main didalam rumah. Memang best bila tengok dia berlari berkejaran dan bermain didalam rumah. Biasanya seminggu sekali kami akan bawa mocheng naik kereta ketempat kerja isteriku di sri hartamas.

Lama kelamaan mocheng kian membesar dan menjadi jinak. Memang ganjilkan spesies liar seperti musang boleh dijinakkan. Walau bagaimanapun dia tidaklah sejinak kucing peliharaan yang sering kita lihat. Si mocheng dah mula kenal bau kami sekeluarga lebih lebih lagi adam yang boleh dikatakan sebagai ibunya angkatnya. Selera makanpun berubah dari susu ke frieskies yang menjadi makanan hariannya. Hairankan patutnya musang suka makan buah... tapi mocheng tak berapa suka makan buah. Kalau coklat dan roti berkerim memang favourite dia... mengada betulkan!!! Bila kami letakkan mocheng ditempat tinggi dia memang tak tahu turun sendiri. Kesian mochengkan nama aja musang tapi gayat.

Satu hari kami terpaksa mencari tempat perlindungan untuk si mocheng kerana kami akan bercuti ke langkawi selama seminggu. Nak tinggalkan di rumah emak tak siapa yang berani nak mandikan dan beri dia makan. Akhirnya kami cuma ada satu saja pilihan iaitu serahkan kepada jabatan perhilitan di cheras kerana disana nanti nasib mocheng akan lebih terjamin. Beratnya hati kami terutama sekali adam, baby, bya, dan akupun terjebak sama menangis bila mocheng terpaksa diserahkan. Kemudian sekembalinya dari langkawi kami sekeluarga terus saja kejabatan perhilitan cheras untuk melihat keadaan mocheng. Sedih dan terperanjat sekali melihat keadaan mocheng yang sebelumnya sihat gemuk dan bersih sudah tidak terurus seperti sebelumnya. Dia kelihatan kurus, comot dan berbau busuk. Kelihatan mukanya juga luka dan calar begitu juga dengan ekornya yang tidak lagi secantik sebelumnya. Bila kami tiba riaknya kelihatan seperti gembira melompat sana sini. Kami boleh rasakan dia boleh kenal bau kami sekeluarga. Riaksinya seperti meminta-minta untuk di bawa pulang. Adamlah orang yang pertama menangis dan terus memeluk si mocheng sambil mengusap-gusap badannya dan mocheng seperti ingin memberitahu sesuatu sambil menghidu hidu mulut adam. Kalau ikutkan hati mahu saja aku bawa lari mocheng keluar dari tempat itu.

Kami diberitahu spesies seperti mocheng memerlukan lesen khas yang perlu mendapat kelulusan orang atasan. Sebelum kami ke langkawi kami cuba untuk memohon lesen tersebut. Jawapan dari jabatan perhilitan kami terpaksa berjumpa orang atasan. Tapi cuba fikirkan kembali bukannya kami menyiksa binatang? Kami sayangkan binatang dan kami amat sayangkan mocheng. Kenapa begitu payah sekali memohon lesen khas di kementerian. Terlalu banyak sangat dalih/tapisan yang perlu dilalui. Spesies liar seperti mocheng bila sudah dipelihara dari kecil memang dia tidak tahu untuk hidup sendiri bila dewasa. Janji mereka jabatan perhilitan mereka akan menjaga dan mendidik mocheng sehingga kembali ke habitat asalnya. Memanglah itu yang kami harap harapkan. Tapi yang nyata dan benar mereka sebenarnya gagal dengan tugas mereka. Bagi kami mocheng yang dipelihara dari kecil bukan hanya perlukan makanan dan tempat tinggal bahkan yang lebih penting dia perlukan perhatian dan belaian kasih sayang dari tuan yang menjaganya. Bagi menyenagkan hati kami pihak perhilitan memberi jaminan mocheng akan dihantar ke zoo melaka bagi tujuan pemulihan ke habitat asalnya. Apapun penjelasan dari mereka saya tetap kurang yakin dengan apa yang terjadi sebelumnya terhadap mocheng.

Soalan kami kepada jabatan perhilitan... demi keperihatinan terhadap binatang mengapa jabatan perhilitan tidak menyerahkan kembali si mocheng kepada kami? Memang jelas si mocheng perlukan penjagaan dan belaian kasih sayang dari tuan yang menjaganya. Dan juga sudah terbukti mereka gagal mendidik mocheng kembali kehabitat asalnya. Bukankah zalim namanya membiarkan saja si mocheng menderita? Bukankah itu menyiksa binatang namanya? Binatangpun perlukan kasih sayang bukan? Sedangkan kami sanggup menjadi ibunya dan ayahnya.

Kehilanggan...

Seumur hidupku inilah detik dan saat yang paling gembira sekali bagiku bila mendengar anak pertamaku selamat dilahirkan. Sekiranya ditakdirkan aku menang loteri sekalipun kegembiraanya takkan sama dengan apa yang aku rasakan ketika itu.

Ingin rasanya aku kongsikan bersama kisah aku kehilanggan seseorang yang amat aku nanti-nantikan anakku yang pertama siti hawa putri. Kesedihan yang teramat sangat... tak pernah dadaku sakit sebegitu rupa menahan sebak dihati dan belum pernah aku menangis sedemikian rupa. Ketika di wad bersalin aku dan juga isteriku sudah dimaklumkan yang kami akan kehilanggannya pada bila-bila masa saja. Maksudnya anakku memang tidak boleh hidup lama. Menurut doctor kelahiran anakku terlalu awal dari yang sepatutnya. Ketika siti hawa ditempatkan dibilik khas hanya aku ayahnya yang dibenarkan melihat dengan lebih dekat lagi. Jadi aku ambil peluang memegang dan menyentuhnya. Apa yang dapat ku lihat dia kelihatan begitu sempurna sekali punya rambut yang lebat seperti ibunya... jejari yang panjang seperti jari ayahnya...segala galanya sempurna sifatnya. Ketika iti juga aku dapat merasakan sendiri jemarinya memegang jariku ketika aku memasukkan tangan ku kedalam incubator. Bagiku aku tetap berdoa, berharap dan menanti apapun juga yang akan terjadi kelak.

Keesokan harinya baru beberapa jam saja aku dirumah aku dikejutkan oleh panggilan dari hospital mengatakan dia sudah tiada. Walaupun telah diduga berita yang bakal aku terima sukar bagiku menerimanya. Aku redha tuhan lebih sayangkan dia. Kalau aku boleh rasakan kesedihan yang teramat sangat... maka lebih lagi lah isteriku merasakanya kerana dia yang mengandungkannya dan dia yang melahirkanya. Lebih menyedihkan lagi hanya beberapa bulan saja lagi kami menyambut hari raya puasa tanpa siti hawa.

PS: Insyallah... suatu hari nanti ayah dan ibu pasti akan ditemukan semula dengan siti hawa.
Begitu juga dengan bya, adam dan baby yang belum pernah menatap wajah kak siti hawa pasti akan ditemukan dipintu syurga kelak.... insyaallah... amin.

Ahad, 21 Jun 2009

Father's Day

Saban pagi pasti kedengaran becok suaranya menganggu lena tidurku. Dari jauh sayup kedengaran degup hentakan kakinya bagaikan gergasi menuju ke kamar tidurku menandakan aku harus bingkas bangun dari tidur. Betapa tegasnya abah. Dia akan pastikan anak-anaknya tidak lewat bangun dari tidur.

Abah sememangnya tegas orangnya. Namun tanggung jawab serta kasih sayangnya terhadap kami memang tidak berbelah bagi. Marah suaranya saja sudah cukup buat aku gerun. Walaupun garang ada lucunya dan ada jenakanya yang buat kami tersengeh gembira. Kekadang dari ungkapanya saja buat kami ketawa terkekek-kekek. Bagiku dialah penghulu dialah hakim dan dialah penghibur. Kebiasaannya abah agak bising mulutnya kalau diminta sesuatu tapi satu tabiat abah dia memang tidak sampai hati melihat anak-anaknya dalam kesusahan dan kecewa dengan apa yang pinta tidak terlaksana. Banyak ataupun sedikit abah pasti usahakan walaupun sekali terpaksa berhutang.

Dulu masa aku masih bujang aku selalu kesempitan wang dan selalu minta untuk meminjam dari abah. Kebetulan satu hat tu abah tidak dapat mengadakan wang sebanyak yang aku pinta. Dari raut wajahnya kelihatan marah dan murung. Marah kerana sikap borosnya aku. Murung kerana sesuatu yang mungkin tidak dapat diadakan olehnya.

Dia kelihatan binggung dan terus kebelakang rumah melakukan kerja biasanya berkebun. Aku pula dibelenggu rasa kecewa. Sejurus kemudian abah kembali menceriakan aku semula. Aku amat berterima kasih padanya walaupun sekali aku terpaksa mendengar syarahan demi syarahan yang memeritkan telinga. Begitulah pengorbanan abah terhadap kami anak-anaknya. Satu perkara yang dapat aku pelajari dari abah biarlah anak dan isteri yang didahulukan kemudian barulah selebihnya untuknya. Baginya bukan hanya makan minum atau wang ringgit yang menjadi kewajipannya malahan dia tidak sanggup melihat anak-anaknya dalam kesusahan.

Setelah 20 tahun aku berumah tangga, dan bergelar ayah kepada 3 orang anakku. Barulah aku sedar bertapa hiba dan pilunya hati seorang ayah berjauhan dengan anaknya walau sekalipun sejenggal jaraknya. Aku sendiripun tidak mampu berjauhan walaupun sekali dengan seorang anakku, inikan pula abahku yang terpaksa berjauhan dengan 4 orang anaknya yang sudah berumah tangga. Sesekali kepulanggan kami walaupun hanya seketika jelas terpancar kegembiraan diwajah mereka.

Dari hadith riwayat at-Tirmizi bermaksud: “Tidak ada sesuatu pemberian yang lebih baik daripada seseorang abah kepada anaknya selain daripada kemuliaan budi pekerti yang baik.”

Kini usia abah menjangkau 78 tahun aku sekeluarga sentisa mendoakan kesejahteraan kedua orang tuaku abah dan emak. Semoga mereka sihat selalu dipanjangkan umur dan murah rezeki amin.

PS: Betapa mulianya pengorbanan seorang abah juga emak yang tak mungkin terbalas oleh anak-anaknya melainkan dengan doa dan restu darinya yang maha esa.



"SELAMAT HARI BAPA, ABAH"

Rabu, 17 Jun 2009

Budak sekarang

Budak dulu dan sekarang banyak bezanya, ye lah dulu2 apa yang ada! Nak buat call pun payah kena cari public phone. Tengok sekarang serba canggih semuanya ada. Teknologi IT, Cybercafe, handfone canggih boleh kata semuanya ada.

Zaman sekarang memang beruntung semua terhidang depan mata. Tapi sayang... tak keterlaluan kalau aku katakan budak zaman sekarang "kureng ajar" uuppss... maaf tak semua segelintir saja. Ada setengah tu tak reti hormat orang yang lebih tua darinya.

Apa tidaknya duduk satu tempat satu kampung satu jalan satu laluan kalau berselisih tak pernah pun nak bagi salam bertegur sapa. Angkat muka pun tidak. Cuba-cubalah bertegur sapa, tak kan jatuh sakit kalau bagi salam pun! apa, payah benor ke!!! Yang peliknya dah kenal pun tapi buat sombon bodoh... macam bagus bagus tapi yang benornya taklah bagus manapun. Berlagak jer macam bagus2.

Kalau jenis yang berat mulut malas nak tegur/cakap, senyum saja pun boleh atau angkat muka yang jelita/ handsome tu... Jangan asyik tunduk menonong saja. Sekurang kurangnya bagi respond kat pak ci dan mak cik tu!

Manusia macam-macam kerenahnya. Macam-macam songek dan cekadak perangai yang ada. Ada yang baik... baiknya sesangat. Ada yang sombon... sombonnya teramat. Apapun terpulanglah pada yang punya badan.

Tapi kadang2 bila yang muda menegur, yang tua la pulak berlagak... hishhh macam2...

PS: Kalau dulu-dulu sombon tak tentu pasal baik yang tua mahupun yang muda tentu kena PALAU.
maksudnya "esok kalau mati gali lubang sendiri tanam sendiri"

Sebut sepantas yang boleh...

Kalau nak tahu korang pantas ke lembab... cuba sebut "BUAYA BIAWAK" berulang kali sepantas dan sebanyak yang yang boleh... sebutan haruslah jelas!


Idea nie aku dapat dari tukang karut aku siapa lagi kalau bukan anak aku adam.

Selamat tekun mencuba!

Isnin, 15 Jun 2009

Artis vs Makcik...

Jangan marah ya. Dah namapun daddyslinkk “menyelinap” sana sini dah kerja aku. Sama-sama kita saksikan...





Memalukan kaum wanita yg bertudung aje. Kalau nak bergambar tu janganlah sampai tak ingat dunia. Tak sedarke... yang dipeluk tu siapa? yang memeluk tu siapa? Jangan salahkan anak kalau mereka berkelaku demikian rupa satu hari kelak.

Si artis tu pulak taklah reti nak tepis-tepis ke tolak-tolak ke... main tadah je!!! Aku faham aku reti memang seronok kena gomolkan!

PS: Mana seronok jadi artis atau makcik?

Oooo... no ball... no ball!!!

want to be a footballer... firstly you must have your own ball!!!

Berangan nak jadi footballer? Kalau ada... kena baca sampai habis dan faham betul-betul. Rata-rata pemain bola sepak masa kini mempunyai skill individu yang tersendiri samaada semulajadi ataupun dipelajari. Bola sepak masa kini tidak boleh lari dari terjahan-terjahan keras, siku menyiku, tolak menolak, handangan-hadangan keras dan bermacam-macam lagi yang menyakitkan yang akan membahayakan pemain asalkan bola mesti dikuasai oleh seseorang pemain. Bagi aku ketahanan fizikal yang kental dan kepantasan seseorang pemain memainkan peranan penting bagi pemain bola sepak masa kini. Apa yang dimaksudkan ketahanan fizikal disini ialah pemain tidak kehilanggan bola bila diasak pihak lawan melalui terjahan keras secara sengaja mahupun tidak sengaja. Bagi pemain yang tiada ketahan fizikal maka dengan sendirinya akan menjejaskan keyakinan pemain itu sendiri untuk mengawal bola. Mereka akan hilang tumpuan dan takut untuk menyimpan dan mengawal bola dikaki dengan lebih lama. Mereka akan mensegerakan permainan serperti menghantar bola kepada rakan yang memang sudah dijangkakan dan dikawal oleh pihak lawan. Dan dari sudut lain pula bola akan mudah dicuri oleh pihak lawan. Mereka akan mudah kehilanggan bola bila berlaku perebutan 50-50 dan yang lebih perit lagi mungkin mengakibatkan kecederaan diri sendiri.


Rupa ada... Gayapun ada... Tapi sayang lembikkkk....

Perlu bagi kita mengambil contoh yang paling baik untuk diteladani perhatikan liga EPL atau liga Eropah. Mengapa begitu sukar sekali untuk merampas bola dikaki seseorang pemain walaupun bola cuba dirampas dengan terjahan-terjahan keras oleh pihak lawan malahan bola masih lagi dalam kawalan mereka. Bola akan dikawal dengan baik kekiri kekanan kebelakang dengan umpanan satu dua yang begitu kemas. Mereka juga bijak melakukan hadangan tangan dan badan serta tipu helah yang berkesan yang pasti bola mesti berada dalam kawalan. Yang penting bola yang dikawal tidak dicuri oleh pihak lawan. Corak pemainan kelihatan cantik dan kemas disusuli dengan hantaran-hantaran yang tepat dan larian-larian yang pantas. Tidak hairanlah ada sesetengah pemain diliga inggeris bertelagah sesama sendiri semasa latihan kerana diterjah keras oleh rakan sepasukan. Tujuan mereka untuk menguatkan tahap fizikal dikalanggan pemain sendiri.

Jika diperhatikan pula kebanyakan jaringan gol yang dihasilkan dari liga EPL dijaringkan melalui hantaran bola lintang samaada dari kiri dan kanan. Ini adalah kerana kebanyakan pemain pertahanan kiri ataupun kanan berkeyakinan tinggi melakukan larian "overlapping" yang pantas. Kita imbas kembali perlawanan Malaysia Vietnam dan Malaysia Thailand di kejohanan piala suzuki. Kelemahan paling ketara pemain kita ialah kelemahan kekuatan fizikal dan mental. Lembik itulah punca utamanya dan yang kedua gelojoh. Bola dikaki begitu mudah dicuri lawan. Tiada keyakinan diri untuk mengawal bola lebih lama. Masa aku tengok game Malaysia Thailand dan Malaysia Vietnam bila pemain Malaysia dapat bola aku boleh jangkakan apa yang akan mereka lakukan seterusnya. Jangkaan aku tepat sekali. Bola akan mudah dicuri lawan dan mati begitu saja. Kebiasaannya mereka akan menendang atau lebih tepat mensegerakan permainan dengan terus menyepak bola walaupun sememangnya sudah tahu hadangan dari pihak lawan dihadapan. Tiada langsung keyakinan diri untuk menghidupkan permainan. Mereka begitu takut menyimpan bola seolah olah takut akan diterjah pihak lawan. Atau sebab mungkin tidak mahu menanggung risiko atau dipersalahkan oleh jurulatih kerana sering kehilanggan bola.

PS: ...already have your own ball? ...then can start kick the ball now!!!

Ahad, 14 Jun 2009

Syaitan dalam bilik

Tulisan ini aku cilok dari seorang penulis blog ilya http://penakumenulis.blogspot.com/
Agak munasabah juga apa yang diceritakan disini kalau dibaca dan difahami.


Seorang anak saudara saya yang berusia 10 tahun mengemukakan soalan ini dan saya gagal menjawabnya. Dia bertanya kenapa tandas rumah-rumah moden sekarang ini ditempatkan dalam bilik. Biasanya tandas ada dalam bilik utama selain di bahagian belakang (dapur).


Katanya, ustaznya memberitahu setiap kali azan, syaitan akan terkentut-kentut dan cirit birit, melarikan diri ke dalam tandas. Pendeknya syaitan suka duduk di tempat-tempat kotor seperti tandas.


Tetapi kenapa rumah-rumah sekarang ini, tandasnya ada dalam bilik? Takkah itu bermakna kita membela syaitan dalam bilik, katanya membuatkan saya bingung.


Betul juga cakap budak ini. Orang sekarang makin teruk dan degil, mungkin salah satu sebabnya membela syaitan dalam bilik. Anak-anak degil, berkali-kali cakap atau panggil buat tidak tahu sahaja. Suami juga degil, cakap perkara sama berulangkali, buat sakit hati isteri. Isteri juga sama. Semua degil-degil. Sebab dalam biliknya ada tandas. Punyanya malas orang kita kalau nak ke bilik air tak perlu jauh-jauh di sebelah katilnya sudah ada bilik air.


Nampaknya orang islam nak ikut stail orang barat. Mereka nak jadikan rumah mereka macam hotel. Dalam bilik hotel ada tandas, jadi orang islam yang membina mahligai mereka pun mahu buat macam itu - ada jamban dalam bilik.


Orang dulu, kalau bina tandas, mereka cari tempat jauh-jauh dari rumah. 'Bank kecil' ini memang berasingan daripada rumah mereka. Tetapi kini, orang bukan saja membina tandas dalam bilik, malah ada melengkapkan tandas mereka sebegitu hebat seolah-olah macam tempat tidur.


PS: Rumah tinggi-tinggi susah juga yaa... sempat ke turun bawah kalau dah tercirit!

Melantun tak tentu pasal

Pengalaman aku dan family selalu sangat kena hambat bila pandu kereta kebal. Kekadang jadi semak kepala dibuatnya. Aku tertanya-tanya kenapa yang dia orang tu asyik nak melantun tak tentu pasal? Kalau dia pandu perlahan mesti ke aku menbontot saja belakang dia. Tak boleh potong ke? Selalunya bila potong aje dia mesti melantun dan tahan aku. Sampai sekarang aku musykil dan curiga. Apa salahnya kalau aku memotong dan apa yang sebenarnya diorang cari.


Satu hari jam 3.30 pagi aku dan adam baru balik dari subang pancing ikan. Tiba di bulatan kampung pandan lampu merah lalu berhenti disitu. Bila toleh kiri ada kereta peronda bersebelahan kami. Aku perasan dia toleh ke arah aku. Aku buat biasa aje apa nak takut ada lesen ada road tax. Lampu hijau aku pun jalan kearah jalan kampung pandan. Bila aku toleh cermin belakang aku nampak kereta peronda tadi mengekori makin lama makin dekat tapi tak mahu potong. Dia ikut aje belakang aku. Aku dah boleh jangka dia mesti nak tahan aku. Kemudian dia bunyikan siren dan aku terus ketepi jalan dan berhenti. Dia minta lesen aku ada. Rod tax pun ada. Buka bonet belakang cuma ada pancing dan ikan siakap. Dia cari sebab lain pula. Tadi masa aku keluarkan lesen dari wallet dia nampak IC warna merah kononya macam pelarian punya. Padahal itu maykid anak perempuan aku si baby. Kesudahanya aku disuruh jalan. Dalam perjalanan aku menyumpah tak habis-habis. Tak ada kerja lain ke? Orang dah lah mengantuk nak tido.


Di hari dan bulan yang lain pula kami sekeluarga bosan bosan kat rumah keluar bersiar-siar pandu kereta. Arah tuju kami hanya disekitar ampang point saja. Seronok juga pandu perlahan sambil bersantai dalam kereta tengok sana tengok sini. Jalan shortcut yang kami lalui agak sempit dan berbonggol bonggol. Memang kena pandu perlahan. Rancak berbual tiba-tiba adam mencelah... ayah kereta polis kat belakang. Aku toleh cermin memang betul dan terus pandu macam biasa. Kemudian dia nyalakan lampu siren memang nampak dari cermin. Masatu memang tiada kereta lain selain aku. Sah kami kena tahan. Melantun lagi lah tu... kena tahan lagi lah kita ni dam... kata aku.


Aku dah mula bosan asyik kena hambat dan kena tahan. Macam biasa apa yang dia minta semuanya ada. Aku hilang sabar terus tanya dia... apa halnya bang? Kemudian dia jawab... saya tengok encik macam orang sesat tengok kiri tengok kanan! (macam nak menyamunlah agaknya) Aku jawab... apa yang sesatnya?.. inikan kampung aku! ...tahulah aku selok belok jalan sini. Tengoklah alamat IC aku! Kemudian rutin biasa, suruh buka bonet belakang tak ada apa pun. Dia berbisik sesuatu pada rakannya... lalu ambil nota catat no kereta aku. Kali ini aku pulak yang “melantun” ...aku kata... haaaa... tulislah apa nak tulis. Ila menyampuk... sudah lah bob. Akupun reda seketika. Kami dilepaskan pergi. Aku hairan selalu sangat kena hambat tanpa sebab. Lagipun dalam kereta ada anak-anak tentu akan tertanya-tanya kenapa ayah selalu kena tahan. Mungkin dalam fikiran mereka ada perasaan ingin tahu dan syak wasangka yang bukan-bukan.


Sehingga kini aku musykil dan tertanya-tanya pada mereka-mereka yang berwajib. Tanggung jawab korang memang aku faham dan aku puji. Tak dinafikan pdrm memang the best. Tapi kenapa kereta buruk yang selalu jadi bahan suspect jenayah? Apakah pemilik kereta buruk seperti aku ini tak layak berada dijalan raya? Apakah muka aku muka penjenayah atau penyagak? Apa korang ingat tawke besar yang bawa kereta besar-besar tu semuanya baik baik belaka. Mana korang tahu silap silap mereka itulah penyamun besar... penyagak besar... drug dealer dsbnya. Akupun ada maruah!


Aku juga ingin tahu bukankah abang trafic yang dipertanggung jawabkan untuk menyaman pesalah lalulintas? Mengapa begitu kerap abang biasa (peronda) yang sering kelihatan menahan kenderaan ditepi tepi jalan. Apakah setiap kenderaan yang sering ditahan dan diperiksa itu adalah suspect penjenayah? Sekiranya abang trafic yang menahan pesalah lalulintas memang aku setuju itu memang tugas mereka. Apapun sekali tak boleh lah aku nak cakap lebih-lebih disini. Cukuplah setakat ini saja. Lebih cakap nanti tak pasal-pasal kena ISA pulak. Kesian anak bini aku.


PS: Bersedia, Berkhidmat, Berbakti

Taiwan trip...3

Yang sempat aku rakam setibanya di hong kong international airport
cuma yang ini aje yang aku boleh baca dan faham.
Disebabkan aku menaiki cathay pacific airline aku terpaksa transit di hong kong international airport. Destinasi sebenar aku ialah ke taiwan menyertai company trip tahun lepas. Memenatkan! Disana aku terpaksa berjalan kaki hampir 1km untuk ambil flight ke taiwan pula. Tiba di taiwan lebih kurang jam 7.30 malam. Aktiviti aku yang pertama sekali ditaiwan apa lagi... haripun dah malam badanpun penat tido larrr. Disini waktu paginya jam baru pukul 6 pagi dah terang benderang macam pukul 9 pagi waktu malaysia. Cuaca belah paginya pula menang sejuk.

Hotel ala ala nippon kongsi bilik dengan hj mohamad amin kawan sepejabat

Mandi dalam tab kayu... ada sauna lagi tu.

Kalau ditaiwan jangan sekali kali kita tanyakan pasal negeri cina depan mereka. Aku difahamkan masyarakat ditaiwan memang pantang jika mereka disamakan dengan masyarakat negeri china. Bagi mereka taiwan is taiwan and china is china. Tempat perabeh duit shopping rasanya tak banyak bezanya dengan malaysia. Kalau nak selamat dan rasa-rasa tak nak kena tipu shopping ajalah dekat pasar malam. Memang banyak pasar malam disana macam petaling street larr. Tapi tentang bargain memang susah. Aku tanya lain dia jawab lain. Aku blur diapun blur... tak faham bahasa. Orang sana kebanyakannya tak tahu english. Isyarat tanganpun tak jalan jugak. Last..last main tekan calculator aje baru dia faham. Barulah tahu berapa hengget.
Aku amat terpegun dan memuji kebersihan bandarayanya juga sistem jalan raya dan pengangkutan awam yang memang teratur dan canggih. Sepuntung rokokpun tidak kelihatan dijalanraya cukup bersih. Jalanraya pula tak sesak macam KL. Mungkin ini disebabkan kebanyakan orang taiwan menggunakan pengangkutan awam untuk ketempat kerja. Kebanyakan jalanraya dan lebuhraya pula mengunakan laluan tunel yang teramat panjang laluannya. Ada kalanya memakan masa hingga 30 minit untuk melepasi sesuatu tunel. Aku juga difahamkan denda yang tinggi akan dikenakan sekiranya orang awam ditaiwan melakukan kesalahan lalulintas dan membuang sampah dimana mana saja. Bagi aku “attitude” yang memainkan peranan penting. Contohnya dimalaysia sendiri kalau kita jenis degil, malas dan pengotor buat lah macam manapun kena denda atau kena penjara pun orang langsung tak ambil peduli.

Dengan pengawal istana raja taiwan
nampak macam aku lebih segak



Menara 101 taiwan no 3 ke 4 yang tertinggi didunia, aku kurang pasti
nak sampai kepuncak kenalah RM45 duit malaysia



Sebahagian pemandangan dari menara 101 taiwan

Dekat malaysia teksi waja... kira dah gempak habis.... dah...
tapi ditaiwan toyota camry 2.4V depa buat teksi


Lunch di salah satu restaurant taiwan.
Ikut kata tourist agen halal... tawakal aje lah

Disini memang susah nak cari restaurant masakan orang malaysia
terutamanya orang islam.

Rabu, 10 Jun 2009

Kunyet-Kunyet


Sebut aje “kunyit” terbayang kita serbuk kunyit daun kunyit atau kunyit hidup yang ada dijual dikedai-kedai runcit. Yang aku tahu serbuk kunyit untuk goreng-goreng ikan daun kunyit pulak untuk masak ikan patin lomak cili api mmmm... sodap nyoo. “Kunyit” ataupun “Kunyet” ejaannya saja yang berbeza tapi sebutannya sama aje. Mungkin juga ia membawa maksud berbeza bagi sesetengah orang.

Bagi kaum mak nyah “kunyet “ membawa maksud yang tersendiri. Dulunya bila malam minggu aku memang rajin menyensat ronda-ronda dijalan raja laut lorong belakang bangunan kwsp ketika ini. Lorong itu memang terkenal port untuk mak nyah cari makan. Tujuan aku dan member-member untuk tengok gelagat mak nyah disana. Macam biasa pandu perlahan ikut lorong laluan kereta. Yang penting mesti duduk dalam kereta sebab takut nanti kalau mak nyah marah mesti kena hambat. Kami dihampiri dua orang mak nyah huii... seksi gilerr beb. Bila cermin tingkap diturunkan diapun tanya...

bang... nak “rengan-rengan” ke? kalau “store kunyet” lebih sikit!!!

Kami hanya senyum dan perlahan-lahan cabut dari situ sebab itu bukanlah tujuan asal kami. Aku tertanya tanya apa yang dimaksudkan “store kunyet” oleh mak nyah tadi? Main belakang lah... bodoh jawab member aku.
Itu cerita pasal mak nyah dengan “store kunyet”.

Dirumah aku lain pula ceritanya pasal “kunyet-kunyet”. Memang perit sikit kalau suruh budak-budak buat kerja rumah. Kekadang aku kena bagi semangat pada anak aku lepas habis kerja rumah kita pergi times square... Adam mesti melonjak-lonjak dan berjoget-joget... bya pulak tersengeh-sengeh dan baby pulak kata... ala ayah “kunyet-kunyet”. Mulanya aku tak tahu apa maksud “kunyet-kunyet” lama-lama aku faham. “Tipu-tipu” maksudnya. Memangpun aku tipu-tipu biar diorang kerja laju sikit. Entah dari mana diaorang dapat perkataan “kunyet-kunyet” - “tipu-tipu”


PS: “kunyet-kunyet” vs “tipu-tipu”

Asalkan jangan lebih-lebih...

Anak adalah aset utama sesebuah keluarga. Itu kata aku. Ibu dan ayah mana yang tak sayangkan anak-anaknya dan tak mahu lihat anaknya berjaya kemudian hari kelak. Untuk berjaya mereka perlulah dididik dengan sebaik mungkin yang boleh. Memanglah agak susah bagi kita untuk menyekat kemahuan anak-anak dizaman yang serba canggih dan moden masa kini. Kalaupun sekali disekat dan dipantau mungkin suatu hari nanti mereka akan buat dibelakang kita pula siapa tahu? Benda yang kita kata jangan tu la yang selalu dibuat mereka. Bagi aku sesekali harus juga kita lepaskan anak-anak asalkan kita tahu kemana dia pergi dan yang penting kita harus kenal dengan siapa dia berkawan. Fikirkan kembali zaman muda kita dulu. Apa perasaan kita kalau sesuatu kemahuan kita tidak dapat dipenuhi? Samalah juga apa yang mereka rasakan ketika ini.


Satu ketika dulu ketika anak-anak aku masih kecil aku dan isteriku sering juga bawa mereka keluar dinner di hard rock cafe. Sambil dinner ada juga hiburan live band disana tak lah boring. Orang kata aku ni gila... malam2 bawa anak ketempat yang macam gitu. Bagi aku apalah salahnya sesekali kami sekeluarga berhibur. Asalkan mereka bersama ayah dan ibunya.


Malahan hingga kinipun anak-anak dah pun cukup dewasa. Aku lebih suka keluar bersama keluarga walau kemana-mana sekalipun. Dan baru-baru ni kami sekeluarga berlibur di jalan p.ramlee... Bukannya tujuan nak mengajar mereka ketempat yang tidak elok sebegitu atau lebih tepat mengajar mereka dengan budaya barat. Rasanya mereka sudah cukup dewasa dan faham yang mana elok dan yang mana tidak elok. Yang mana halal dan yang mana haram. Bagi aku apalah salahnya asalkan tempat itu bukan tempat maksiat dan bukan tempat yang menjolok mata yang lebih penting mereka mestilah ada bersama ibu dan ayahnya.







Terjah Melodi

“MELODI” adakah ia memperjuangkan artis dan muzik tanahair atau lebih kepada berita gossip artis dan berita panas? Itulah yang aku dapat lihat ketika ini. Setahu aku melodi membawa maksud irama atau alunan sesuatu muzik. Kalau dulunya kita sering dipaparkan dengan berita dan perkembangan terkini artis dan muzik tanahair. Lain pula kisahnya sekarang. Melodi lebih cenderung kepada berita-berita panas dan berita-berita gosip artis tanah air.


Berita dan gosip panas sebegini memang ada nilai komersialnya. Sememangnya dapat menarik minat ramai penonton. Siapa pun sekali sudah pasti nak tahu dan nak dengar cerita/berita seperti... artis rampas suami orang, artis kahwin lari, artis cari dato, artis mata duitan, artis mengaku bujang, artis rebut jantan, artis gaduh, artis hutang keliling pinggang, artis itu, artis ini dsbnya. Baik orang tua mahupun yang muda malahan budak-budak pun akan mengikuti berita-berita panas dan gosip seperti ini.


Bagi aku itu adalah hak mereka yang terbabit. Mereka boleh menyiarkan apa saja yang mereka fikirkan boleh. Tapi rasanya bukankah lebih elok rancangan MELODI di tukar namanya ke “MEH GOSSIP”. Kerana ianya membawa maksud yang sememangnya tepat dari tajuk asalnya. Bak kata pengacaranya siwahid “kurangkan kontrovesi” tapi yang sebenar-benarnya kontrovesi juga yang dicari.


PS: Nantikan rancangan terbaru MEH GOSSIP...

Haruskah aku membebel?

Aku nak kongsi cerita tentang keikhlasan dan kejujuran. Khas untuk pasangan yang dah kahwin mahu pun yang belum kahwin. Kalau dulu masa bercinta segala-galanya indah belakakan. Kita tak lepas dari menyebut perayat-perayat maut seperti sumpah i sayang you... sumpah i tak cari lain... you jump i jump... i sanggup mati kerana you dan sebagainya. Aku rasa tak siapapun diantara kita yang tak pernah terlepas menyebut salah satu perayat-perayat maut tersebut. Adakah ia masih lagi dilafazkan sehingga kini? Alhamdullillah kalau ianya kekal sampai kini dan seterusnya alangkah bahagianya pasangan tersebut.


Pernah tak kita bersunggut atau yang lebih tepat membebel menyumpah pasangan kita walau hanya menyebutnya didalam hati saja. Sebagai contoh... sekiranya kita diminta oleh isteri atau suami ataupun pasanggan kita membantu kerja-kerja rumah basuh baju, sidai baju, lipat baju, sapu lantai, kemas rumah, siram bunga, turun dapur, pergi kedai, buang sampah, gosok baju dan macam-macam lagilah. Adakah kita melakukannya dengan perasaan ikhlas dan jujur tanpa bersungut dan tanpa mengumpat walau hanya sekalipun? Kalau korang tanya aku sumpah memang aku pernah sesekali membebel dan bersungut kalau tak tersebut dimulut dalam hati mesti berkata eeee...merentah ajelah!!! eeee....bosannya aku!!! eeee...pemalas betullah!!! eee...melampaulah!!! buat sendirilah!!! dan macam2 lagi la. Kadang2 bunyi basuh pinggan dah macam bunyi basuh kerang... haa.. itu semua tanda2 mengempanlah tu! Bagi aku itu perkara biasa dimana lagi nak lepas geram kalau tak pinggan mangkok. Aku sendiri akan lakukan benda yang sama kalau tengah moody. Suami ataupun isteri ataupun pasanggan kita kekadang tak dapat mengawal emosi dan perasaan marah. Adakalanya kita “semak kepala” disebabkan macam-macam masalah. Masalah kerja dipejabat bawak balik rumah atau masalah peribadi tak mahu dikongsi atau yang paling penting masalah duit atau juga kerenah anak-anak dan dsbnya. Bagi pasangan yang ada bibik taklah jadi masalah bagi mereka.


Lebih baik luahkan daripada simpan dalam hati. Seeloknya jangan ditambah atau dilayan kemarahan yang tengah membara. Kita kenalah juga faham dia penat kitapun penat dan kita sama-sama penat. Seeloknya buat saja. Tak rugipun. Selalunya perasan marah tu akan reda kemudain nanti. Tak ada ruginya kalau orang lelaki tahu buat kerja rumah. Kalau semuanya membantu termasuk anak-anak lagi seronok. Masak sama-sama makan sama-sama dan kemas sama-sama. Bagi aku orang lelakipun kena tahu buat kerja rumah sikit-sikit. Apapun sekali jangan ambil hati dan simpan dendam terhadap pasangan masing-masing. Anggaplah saja sesekali membebel, bersungut dan menyumpah hanyalah sekadar melepas penat dan release tension. Janganlah diambil serious sangat. Yang paling penting perlu ada kesabaran dan kasih sayang.


PS: Membebel tandanya sayang.

Jumaat, 5 Jun 2009

Ori atau tak Ori

Mungkin ramai yang tak tahu dan mugkin juga ada yang dah tahu mengapa ada sesetengah artis atau sesebuah kumpulan muzik dimalaysia bila buat persembahan live concert hancur. Persembahan mereka tak sama sekurang-kurangnya 95% asli macam dalam cd yang kita beli. Aku bukanlah terer... bukan juga pro pasal muzik dan industri muzik. Tapi rasanya cukup sekadar tahu jugalah sikit sikit sekurang kurangnya orang tak bolehlah nak gormak aku lebih-lebih. Dulu ketika aku aktif dalam muzik aku terlibat dalam project blues malaya. Project blues malaya di ilhamkan oleh ali bakar dan ito blues gang iaitu melahirkan album bersama blues malaya dan mengadakan beberapa buah konsert diseluruh malaysia..


Aku selaku pemain bass guitar bersama kumpulan kalakatu blues dan beberapa lagi kumpulan lain yang berkonsepkan rock & roll terlibat dalam project blues malaya ini. Bagi aku pengalaman yang paling tak ternilai ialah ketika aku merakamkan lagu ciptaan sendiri dengan tanpa bantuan pemuzik pro (sessionist) yang kebanyakannya sekarang ini digunakan oleh syarikat rakaman atau sesebuah kumpulan muzik itu sendiri. Aku rasa bangga ketika itu kumpulan yang terlibat dalam project blues malaya merakamkan setiap lagu dengan hasil titik peluh sendiri. Ketika itu rakaman dibuat diking studio jalan kemajuan petaling jaya. Tak tahu lah pulak ketika ini wujud lagi ke tidak king studio. Dikala aku dan rakan-rakan sedang mengadakan recording kelihatan ramai sessionist seperti man kidal, yem bpr dan ramai lagi pemuzik yang aku kurang pasti nama mereka menunggu saja panggilan. Baru aku sedar mengapa sesetengah persembahan live sesebuah kumpulan muzik tak sama macam dalam cd asal. Rupa rupanya skill orang lain yang digunakan masa recording.


Pernah menyertai rancangan hiburan minggu ini terbitan rtm dan menyertai rancangan muzik-muzik terbitan tv3 tapi yang kelakarnya minggu yang berikutnya terus terkeluar dari senarai. Yang penting bagi aku ketika itu ialah kepuasan dan keseronakan mengadakan concert blues malaya di beberapa tempat dimalaysia terutama sekali di port dickson negeri sembilan. Kalau difikirkan pasal duit pula memanglah tak berbaloi buat ponat ajo... tapi pengalaman yang aku dapat memang susah nak dapat.


Apapun sekali bejaya atau pun tidak project blues malaya masa itu aku tak mabil kisah sangat yang penting setiap lagu yang dirakamkan adalah 100% original dimainkan oleh aku sendiri.


PS : Jadilah manusia yang tulin dan yang sebenar.

Tak relaku pujuk...

(di bawah ini kata dr fadilah kamsan... baca dan amalkan boleh?)

“....jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja”

Itu permintaan dari kaum pompuan. Bagaimana pula kalau kaum lelaki pula yang ada sedikit sensitifnya? Bagaimana kalau ada orang lelaki yang selalu mengalah dari apa juga perkara yang remeh temeh. Lelaki yang memang jelas sayang anak dan isteri. Panas baranya boleh jadi cair. Kekadang mahu tak mahu kena juga beralah. Sampai ada masanya terasa tercabar juga maruah sebagai lelaki.

Oleh itu dr fadilah kamsah kenalah juga protect sikit orang lelaki. Janganlah salahkan 100% orang lelaki yang seperti kami. Kerana kami orang lelakipun ada persaan dan kekadang perlu juga inginkan pujuk rayu siisteri. Sedangkan lidah lagi tergigit... apa pula suami isteri.

PS: Biarlah adil dan saksama bukan begitu?

Malaysian Attitude

Orang malaysia memang terkenal dengan sikap prihatinya. Tak kiralah dari dalam malaysia sendiri mahupun dunia luar sekalipun kita orang malaysia sanggup membantu. Syabas semuga diteruskan niat yang baik sebegini. Tapi keperihatinan itu pula biarlah kena pada tempatnya. Yang aku nak ceritakan ni pasal kita yang selalu sibuk tak tentu pasal. Cuba kita perhatikan attitude orang kita yang menyibuk bila ada sesuatu berlaku dijalan raya. Kekadang tu bukannya kemalangan tapi cuma kereta yang rosak tepi jalan diseberang jalan yang bertentanggan. Kereta yang rosak sebelah bertentangan tapi yang jem teruk di laluan yang lain pulak.


Kenapa agaknya yang diorang nak perlahankan kereta sampai berlaku kesesakan yang teruk. Inilah yang aku nak bagi tahu “malaysian attitude” menyibuk tak tentu pasal. Pantang aja tengok kereta tersadai tepi jalan mulalah sebok nak tahu... prihatin konon. Kalau betulpun sekali ada kemalangan kita pula dari arah yang bertentanggan rasanya tak perlu kita perlahankan dan memberhentikan kereta. Cukup sekadar kita teruskan memandu dengan kelajuan yang berpatutan dengan berhati hati. Kecualilah jika tiada yang membantu di seberang sana ketika itu.


Korang ingat tak alex yoong satu masa dulu jadi pemandu F1 red bull kalau tak silap aku. Kenapa dia tak kekal sampai lama? Sebab tiap kali ujian masa kelayakan dia tak lepas masa kelayakan yang ditetapkan. Apakah menyebabkannya dia jadi begitu sedangkan pemandu baru pun boleh lepas ujian kelayakan. Mengikut firasat akulah... alex yoong dah terbawa-bawa malaysian attitude dalam perlumbaan F1. Apa tidaknya asal ada aje kereta yang tersadai dia mungkin nak tahu... ada accident ke... maka dengan sendirinya kakinya tekan brek dia ataupun menoleh menyibuk nak tau apa berlaku sebelah sana. Dalam F1 mana boleh toleh kiri kanan mana boleh selalu tekan brek kalau nak menang peduli sama orang lain mesti pecut. Alex yoong jangan ambil hati selain dari suka menyibuk orang malaysia juga suka bergurau.


PS: Malaysian attitude... yang patut ditolong tak nak tolong yang lebihnya menyibuk tak tentu pasal.

Jabatan perhilitan malaysia (apakah benar-benar prihatin? ...atau sekadar ambil nama saja?)

Pada mulanya aku sendiripun tidak yakin boleh hidup ke anak musang pandan (si mocheng) yang aku pelihara kerana keadaannya yang masih kecil kelihatannya seperti baru seminggu dilahirkan. Ianya dijumpai ditepi jalan mungkin dalam keadaan terdesak ditinggalkan oleh ibunya. Daripada anak musang pandan ini jadi habuan anjing liar dan kereta yang lalu lalang aku ambil keputusan untuk memeliharanya. Lepastu dah jadi satu kerja pulak kenalah aku suapkan susu sampai lah dia pandai untuk makan sendiri. Berminggu-minggu juga rasanya aku dan adam bergilir gilir menyusukan si mocheng. Dua hari sekali adam akan mandi dan syampukan mocheng. Si mocheng ni pulak memang pantang kalau dalam sangkarnya ada najis jadi adamlah yang rajin membersihkanya. Kalau ada najis dia akan melompat lompat sambil buat bising. Si mocheng memang comel sebab badannya gemuk gempal dan berekor panjang. Sebab itu anak anak aku suka bermain dengannya dan sayangkannya. Kami selalu lepaskan dia bermain-main didalam rumah. Memang best bila tengok dia berlari berkejaran dan bermain didalam rumah. Biasanya seminggu sekali kami akan bawa mocheng naik kereta ketempat kerja isteriku di sri hartamas.

Lama kelamaan mocheng kian membesar dan menjadi jinak. Memang ganjilkan spesies liar seperti musang boleh dijinakkan. Walau bagaimanapun dia tidaklah sejinak kucing peliharaan yang sering kita lihat. Si mocheng dah mula kenal bau kami sekeluarga lebih lebih lagi adam yang boleh dikatakan sebagai ibunya angkatnya. Selera makanpun berubah dari susu ke frieskies yang menjadi makanan hariannya. Hairankan patutnya musang suka makan buah... tapi mocheng tak berapa suka makan buah. Kalau coklat dan roti berkerim memang favourite dia... mengada betulkan!!! Bila kami letakkan mocheng ditempat tinggi dia memang tak tahu turun sendiri. Kesian mochengkan nama aja musang tapi gayat.

Satu hari kami terpaksa mencari tempat perlindungan untuk si mocheng kerana kami akan bercuti ke langkawi selama seminggu. Nak tinggalkan di rumah emak tak siapa yang berani nak mandikan dan beri dia makan. Akhirnya kami cuma ada satu saja pilihan iaitu serahkan kepada jabatan perhilitan di cheras kerana disana nanti nasib mocheng akan lebih terjamin. Beratnya hati kami terutama sekali adam, baby, bya, dan akupun terjebak sama menangis bila mocheng terpaksa diserahkan. Kemudian sekembalinya dari langkawi kami sekeluarga terus saja kejabatan perhilitan cheras untuk melihat keadaan mocheng. Sedih dan terperanjat sekali melihat keadaan mocheng yang sebelumnya sihat gemuk dan bersih sudah tidak terurus seperti sebelumnya. Dia kelihatan kurus, comot dan berbau busuk. Kelihatan mukanya juga luka dan calar begitu juga dengan ekornya yang tidak lagi secantik sebelumnya. Bila kami tiba riaknya kelihatan seperti gembira melompat sana sini. Kami boleh rasakan dia boleh kenal bau kami sekeluarga. Riaksinya seperti meminta-minta untuk di bawa pulang. Adamlah orang yang pertama menangis dan terus memeluk si mocheng sambil mengusap-gusap badannya dan mocheng seperti ingin memberitahu sesuatu sambil menghidu hidu mulut adam. Kalau ikutkan hati mahu saja aku bawa lari mocheng keluar dari tempat itu.

Kami diberitahu spesies seperti mocheng memerlukan lesen khas yang perlu mendapat kelulusan orang atasan. Sebelum kami ke langkawi kami cuba untuk memohon lesen tersebut. Jawapan dari jabatan perhilitan kami terpaksa berjumpa orang atasan. Tapi cuba fikirkan kembali bukannya kami menyiksa binatang? Kami sayangkan binatang dan kami amat sayangkan mocheng. Kenapa begitu payah sekali memohon lesen khas di kementerian. Terlalu banyak sangat dalih/tapisan yang perlu dilalui. Spesies liar seperti mocheng bila sudah dipelihara dari kecil memang dia tidak tahu untuk hidup sendiri bila dewasa. Janji mereka jabatan perhilitan mereka akan menjaga dan mendidik mocheng sehingga kembali ke habitat asalnya. Memanglah itu yang kami harap harapkan. Tapi yang nyata dan benar mereka sebenarnya gagal dengan tugas mereka. Bagi kami mocheng yang dipelihara dari kecil bukan hanya perlukan makanan dan tempat tinggal bahkan yang lebih penting dia perlukan perhatian dan belaian kasih sayang dari tuan yang menjaganya. Bagi menyenagkan hati kami pihak perhilitan memberi jaminan mocheng akan dihantar ke zoo melaka bagi tujuan pemulihan ke habitat asalnya. Apapun penjelasan dari mereka saya tetap kurang yakin dengan apa yang terjadi sebelumnya terhadap mocheng.

Soalan kami kepada jabatan perhilitan... demi keperihatinan terhadap binatang mengapa jabatan perhilitan tidak menyerahkan kembali si mocheng kepada kami? Memang jelas si mocheng perlukan penjagaan dan belaian kasih sayang dari tuan yang menjaganya. Dan juga sudah terbukti mereka gagal mendidik mocheng kembali kehabitat asalnya. Bukankah zalim namanya membiarkan saja si mocheng menderita? Bukankah itu menyiksa binatang namanya? Binatangpun perlukan kasih sayang bukan? Sedangkan kami sanggup menjadi ibunya dan ayahnya.

Kehilanggan...

Seumur hidupku inilah detik dan saat yang paling gembira sekali bagiku bila mendengar anak pertamaku selamat dilahirkan. Sekiranya ditakdirkan aku menang loteri sekalipun kegembiraanya takkan sama dengan apa yang aku rasakan ketika itu.

Ingin rasanya aku kongsikan bersama kisah aku kehilanggan seseorang yang amat aku nanti-nantikan anakku yang pertama siti hawa putri. Kesedihan yang teramat sangat... tak pernah dadaku sakit sebegitu rupa menahan sebak dihati dan belum pernah aku menangis sedemikian rupa. Ketika di wad bersalin aku dan juga isteriku sudah dimaklumkan yang kami akan kehilanggannya pada bila-bila masa saja. Maksudnya anakku memang tidak boleh hidup lama. Menurut doctor kelahiran anakku terlalu awal dari yang sepatutnya. Ketika siti hawa ditempatkan dibilik khas hanya aku ayahnya yang dibenarkan melihat dengan lebih dekat lagi. Jadi aku ambil peluang memegang dan menyentuhnya. Apa yang dapat ku lihat dia kelihatan begitu sempurna sekali punya rambut yang lebat seperti ibunya... jejari yang panjang seperti jari ayahnya...segala galanya sempurna sifatnya. Ketika iti juga aku dapat merasakan sendiri jemarinya memegang jariku ketika aku memasukkan tangan ku kedalam incubator. Bagiku aku tetap berdoa, berharap dan menanti apapun juga yang akan terjadi kelak.

Keesokan harinya baru beberapa jam saja aku dirumah aku dikejutkan oleh panggilan dari hospital mengatakan dia sudah tiada. Walaupun telah diduga berita yang bakal aku terima sukar bagiku menerimanya. Aku redha tuhan lebih sayangkan dia. Kalau aku boleh rasakan kesedihan yang teramat sangat... maka lebih lagi lah isteriku merasakanya kerana dia yang mengandungkannya dan dia yang melahirkanya. Lebih menyedihkan lagi hanya beberapa bulan saja lagi kami menyambut hari raya puasa tanpa siti hawa.

PS: Insyallah... suatu hari nanti ayah dan ibu pasti akan ditemukan semula dengan siti hawa.
Begitu juga dengan bya, adam dan baby yang belum pernah menatap wajah kak siti hawa pasti akan ditemukan dipintu syurga kelak.... insyaallah... amin.